Er det sant at Joe Rogan snakker sant?

Jeg bruker ingen “aktive” sosiale media, men jeg abonnerer på YouTube Premium, så jeg får med meg den sladderen som går. Nylig var det en overskrift som fikk meg til å fnise. Joe Rogan forteller sannheten om pyramidene i Egypt. Hvor sannsynlig er dette utsagnet? Jeg behøver ikke engang å sjekke selve videoen for å vite at hvis Joe Rogan sier mer enn tre ord om denne saken så lyver han. Jeg vet ingenting. Dette er den eneste sannhet han vil være i stand til å fremføre om egyptisk arkeologi generelt og pyramidene spesielt, men er det dette han gjør? Selvsagt ikke. Rogan driver et prateshow. Jobben hans er å holde lytternes oppmerksomhet fanget slik at de som har ting å selge kan få presentert dem underveis. Verken mer eller mindre. Han er en bimbo. Den lettkledde dama som poserer på bilpanseret.

Hvordan kan jeg vite at Joe Rogan ikke vet noe om egyptisk arkeologi? Fordi fakta ikke er noen salgbar vare og han er en selger. Det han snakker om – med det forbehold at jeg har ikke sett/hørt det selv så jeg vet ingenting om detaljene – er sånt som folk liker å høre, fordi sånn fungerer varemerket hans: En lallende hasjrøyker som fantaserer om ting han ikke har noen greie på. Han kunne for eksempel snakket om kampsport, som han etter min mening har en ganske bra forståelse av, men dette tiltrekker ikke noe bredt publikum. Han er kommersiell. Hvorfor skal han velge en stil som han tjener en million på når han enkelt kan anlegge en stil som betaler ti millioner? Der ligger hele mysteriet. Det handler om penger. Det spiller ingen rolle hvordan man samler seg noen millioner følgere, hvis man klarer dette er man sikret en bra betalt jobb som uetterrettelig pratmaker på nettet. Rogan har klart dette. Go Joe! som amerikanerne sier nå for tiden.

Som alltid er det håpløst å diskutere smak, folk liker det de liker, dette er ikke noe man kan “forstå”. De gangene jeg har sett showet hans Joe Rogan har jeg imidlertid sittet igjen med følelsen av at dette ligner en hvilken som helst fem minutter lang samtale med en fantasifull friker på 80-tallet. Mye svada, lite egentlig innhold. Jeg synes ikke at dette er galt i seg selv og jeg tror ikke et sekund at Rogan selv ville påstått at han er noen slags målbærer av universelle sannheter – hvis man spurte ham direkte ville han sannsynligvis svare at han er en humorist som driver med “lett underholdning” – men hvis man ikke passer seg i dagens medievirkelighet ender man som naziblogger uten engang å forstå hva som har skjedd. Hva snakker jeg om? Forskjellen på skalar og vektor. Covidproblematikken tilførte Rogan en “retning” han neppe noensinne hadde sett for seg — og hans egen stahet og mangel på instrumentell intelligens har gjort resten. Han er nazi nå. Ikke av og for seg selv – det er ikke hans “politiske posisjon” – men fordi han fremstiller kognitivt runkemateriale for nazister.

Det har lenge vært sånn i USA at den eneste egentlige skillelinje mellom høyre og ytre høyre har gått langs “jødespørsmålet”, noe de har løst på kreativt vis gjennom den såkalte kulturkrigen. Man bruker simpelthen andre ord. Kulturmarxisme. Soros-media. Eliten. Sånne ting som faller innenfor “hentydningens dimensjon” i en tilstrekkelig grad til å få med seg de ytterliggående uten å miste de moderate. Samme som skjer her hjemme. Sverige, Danmark, Frankrike, Storbritannia. Italia. Politisk korrekthet og “woke-ideologi” er klassiske stråmenn i dette faget. Eller hvorfor ikke innvandrerproblemet? Det handler uansett om å spille på folks dype angst og fordommer. Samt ikke minst deres manglende evne – eller eventuelt vilje, moralske mot, whatever – til å tenke selvstendig og kritisk. Det subjektive erfaringsgrunnlaget vandrer fra “jeg og du” som fundamental metafysisk innstilling til verden og virkeligheten, til “oss og dem”. Identitet blir definert som gruppetilhørighet. Alt dette skjer imidlertid bare i hodet. Det er derfor vi snakker om “mentalitet”. “Viljen velger virkelighet” men ikke i noen objektiv forstand, alt vi kan velge er synsvinkel. Resultatet er en selvpåført illusjon. Prinsippet er masochisme. Mental og emosjonell selvskading.

 

Bruker ikke "sosiale media". Har ingen interesse for "sosiale media".
Posts created 1184

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top