Jeg vet ikke hvor mange som har den samme erfaringen, men jeg kan huske at vi hadde Peer Gynt som lesebok i norsktimen det ene året på ungdomsskolen, jeg mener det var i åttende, altså vinteren 76/77. Det kan ha vært før eller senere, men jeg føler meg mest sikker på at det var i åttende. Uansett, Peer Gynt har jo noen trefninger med troll i løpet av hva som egentlig er en burlesk forviklingskomedie, men selv var jeg mest imponert av han skrekkfiguren som kommer helt på slutten, Den store bøygen, uten at lærerstanden kunne gjøre rede for hva fanden Ibsen egentlig pratet om der. Senere utforskning av temaet som jeg har gjort antyder noen slags pangermansk sagnfigur som også er forbundet med ormer, drager og andre ornamentiske dyr vi finner i typiske “vikingmønstre”, så det er ikke usannsynlig at vi snakker om en oldtidsrepresentasjon av hva vi i dag ville kalle en nevrose, altså et psykiatrisk tema som er viklet inn i personlighet og atferdsmønstre og som pasienten aldri ser ut til å komme seg bort ifra. Temaet kommer tilbake, igjen og igjen. Dette passer med resten av profilen hans Peer Gynt, han var jo en slyngel, men til sist vendte han hjem for å konfrontere alt som han hadde rømt fra og “utsatt” i mange tiår.
Det å si at noen er trollete har aldri vært noe kompliment, men ingen direkte fornærmelse heller. “Vanskelige barn” har mange ganger i det norske språket blitt beskrevet som trollunger. Enkelte sagn om “byttinger” finnes, men for det meste har folk ment kritikk av atferden til de som man har kalt troll, eller trollete. I hovedsak ser troll imidlertid mest ut til å være et ord for noen slags naturånder som ferdes rundt ute i skog og mark uten å i utgangspunktet ha noen utpreget interesse for menneskene, men det går ofte ugreit når man møter dem. De er ikke snille av natur. Noen ganger har trollene overnaturlig intelligens men for det meste er de “intellektuelt ukompliserte” skapninger som det er enkelt å narre inn i et sirkelargument (som de blir sittende og fundere lenge over mens man selv lister seg vekk fra stedet). Eventyr og sagn har ikke uofte troll som tema, eller i det minste som noe vagt i bakgrunnen, men det sies ikke noe om hva troll er og hvor de kommer fra, så man blir sittende igjen med et inntrykk av at troll bare er “noe som finnes der ute” og som sannsynligvis alltid har vært der. Folk pleier jo ikke å være beskjedne i forhold til å fortelle hva de vet, når de tror de vet noe, så når ingen sier noe kan det bare bety at ingen vet noe. Troll er og blir dårlig definerte, muligens overnaturlige skapninger. som sannsynligvis kommer fra et eller annet sted i underbevisstheten. Hjernen lager alle slags illusjoner når vi er ute og går i skogen mens det er mørkt. Frykt er tradisjonelt hva trollene tiltrekkes av, hvilket sjelden er hjelpsom informasjon for de som er redde for troll. Vi har en sirkelgreie gående. Den store bøygen, om du vil.
Troll på nettet er en annen dans. Vi kunne liksågodt ha kalt dem provokatører men jeg (og mange andre) liker ordet troll. Det er jo kortere og det smeller bedre i munnen når man sier det. Motivene deres er varierende men metoden består nesten alltid i å hisse opp folk med ting man sier – eller ytrer i videre forstand – slik at det lokale debattklimaet hetes opp og går i fistel over en eller annen dusteting som har denne effekten på det stedet. Poenget er ofte å tiltrekke seg oppmerksomhet. Hvis man for eksempel tjener femti øre per kommentar driter man i om det er negative kommentarer, poenget er at man får flest mulig av dem. Får man tusen hatmeldinger har man tjent fem hundre kroner. Jeg sier ikke at opplegget typisk er sånn, men dette er en illustrasjon av hvordan oppmerksomhetsøkonomien virker og hvorfor det ofte er mest lønnsomt å være en upopulær karakter som alle kjenner og hater. Visst er det manipulerende men det er også lønnsomt og ingen steder er det straffbart å være en drittsekk på den måten. Folk tjener millioner. Verden går videre. Alt er den samme gamle leksa: overalt folk samler seg dukker det opp noen som har noe å selge. Alle er ute etter noe. Alle har en plan. Nettet har selvfølgelig blitt en dokumentasjon av både det verste og det beste, samt alt annet som finnes i menneskesinnet. Inkludert alt som har med penger å gjøre. Og sex, så langt det lar seg gjøre å få til noe seksuelt over nettet, si for eksempel “peep show” med kamera mot betaling. Kan det gjøres så finnes det der ute. På 90-tallet var de fleste løssalgsaviser preget av opptil flere helsider med annonser for “telefonsex” med spesialnummer til høy minuttpris, men nå har vi betalingskort og internett, så vi kan regne det som fette sikkert at det finnes både tilbud og etterspørsel av all slags tenkelig og utenkelig art på markedet. Og da har vi ikke engang snakket om hva som finnes på svartnettet.