Det var aldri meningen at vi skulle være enige

Apis (eller Hapsis, Hapi-ankh) var i henhold til egyptisk mytologi en gud med oksehode, eller en hellig okse, som ble dyrket i og rundt byen Memfis i oldtidens Egypt hvor han ble tilbedt i en form av en virkelig og svart tyr. Hvert 25. år ble tyren drept og erstattet med en nøye utvalgt ungkalv. Den nye tyrekalven ble senere ført til Memfis. De balsamerte oksenes enorme sarkofager finnes fortsatt bevart i gravområdet Saqqara i nærheten av Memfis.

(Wikipedia)

Som PR-folk pleier å si: Mye oppmerksomhet medfører enda mer oppmerksomhet. Vi sier at “historien har fått bein å gå på” når det ser ut som om den driver seg selv, det har blitt til en “vandrehistorie”, man behøver ikke lenger gjøre noe for å “gjete” og tilpasse informasjonen. Det er sånn sannheter oppstår. Ikke fordi informasjonen teknisk sett er korrekt men fordi dette er hva alle tenker og tror. Det er en kulturell konvensjon som er designet for å være et samlingspunkt for generell enighet. Ta for eksempel påstanden “Norge er verdens beste land å leve i”. Jeg tror at alle nordmenn umiddelbart kan komme opp med to-tre punkter de vil ha protokollført som forbehold før de skriver under på noe, men det er ikke noen grovt usaklig påstand hvis man stiller opp “alminnelig livskvalitet” etter et sett objektive og målbare parametre som økonomiske muligheter, sosial trygghet, ordnede rettsforhold, åpen politisk diskurs, lav grad av korrupsjon og så videre. Norge er slik sett et veldig sivilisert land som typisk befinner seg i verdenstoppen av alle slike undersøkelser, sammen med de øvrige nordiske landene, Sveits, Irland, Nederland, med flere; egentlig er alle de klassiske “europèiske demokratiene” verdenskjent for sin gode samfunnsorden.

På den annen side finnes det et utvalg steder her i verden som definitivt har kjipe livsforhold som gjeldende “normalstandard” i samfunnet, uten at jeg gidder å ramse opp noen eksempler. Poenget er at folk flykter derfra nettopp fordi dette virker som det mest fornuftige å gjøre når forholdene er som de er, og de tross alt kan legge ut på et slikt eventyr fordi de ennå er friske, arbeidsføre og det ene med det andre. Det krever en viss grad av kløktig og kompetent “utholdenhetsevne” å komme seg gjennom hele labyrinten forbundet med “flyktningestrømmen”. De syke, skadede eller på andre måter ressursmessig nedbrutte kommer seg jo ikke noe sted. FN oppgir at det er omtrent 120 millioner “displasserte” folk i verden, hvorav omtrent 40 millioner har flyktet til et annet land. Størsteparten er altså i bevegelse innenfor grensene av sitt eget land, hit og dit ettersom lokale konfliktforhold gjør dette nødvendig. Den siste tredjedelen har typisk tenkt seg til “vesten” – i sin utvidede forstand, det vil si inkludert Nord-Amerika og Australia – fordi vesten er der all reklamen sier at man har de beste mulighetene. Du vet. Der det er ordnede politiske forhold og man kan oppnå en fast lønn til en fast tid hver måned hvis man er både dyktig og heldig. De som har forsket på disse sakene sier entydig at det er de vestlige landenes rykte som demokratiske rettsstater som tiltrekker flyktninger fra steder som mangler slike sivile standarder. Egentlig ganske logisk hvis man tenker gjennom saken. Uansett hva vi måtte ha å klage på her i Norge så er det ikke engang sammenlignbart med den lista folk har i for eksempel Afghanistan eller Somalia. Herregud. Dette burde ikke være særlig vanskelig å forstå. Hva ville du selv gjort hvis du var i deres situasjon?

Vi skal snakke om taurobolicum. Rituelt tyreoffer. Det mange ikke forstår om såkalt tyrefekting, slik det blant annet forekommer i Spania og visse andre spansktalende land som er svære på biffen, er at dette er en parareligiøs seremoni som er designet for å markere symbolsk dominans over dyret. Det vi kan observere er en formalisert jaktscene som er hvor gammel som helst. Det er meningen at tyren skal beseires av mannen og bli drept der i manesjen, men dette er på ingen måte noe sikkert utfall. Noen ganger går det andre veien også. Vi vet at mennesker har jaktet på store byttedyr siden lenge før begrepet “menneske” var like entydig som det er nå i dag. Sapienserne er så vidt vi vet de første som begynte å bruke prosjektiler – kastespyd, piler og annet – mens neandertalerne foretrakk å stæbbe dyra på kloss hold med stikkspyd (eller “lanse” som det vel teknisk sett heter når man aldri har tenkt å kaste våpenet mot målet). Sånn gikk de løs på både nesehorn og mammut. De sier at skjeletter etter neanderthalere viser at de ofte hadde et hardt liv med mange fysiske skader. No shit. Herregud. Det er som å jakte elg med machete. Det virker ikke trygt. Hvorom allting er, et av de store dyra under istiden var urokse (som jeg tror er en vandrelyd for det heter jo “auroch” på engelsk, med flertallsformen “aurochs”) som typisk var to-tre ganger så massive i størrelse som dagens tamme krøtter — og visstnok flere hundre ganger så ville i gemytt. Livsfarlige dyr, men altså de som dagens kuer og okser stammer fra. Prosessen med å temme villdyret urokse og forvandle det til en håndterbar skapning tok mange tusen år — og taurobolicum er en rituell gjengivelse av “ånden” i denne prosessen, som i utkomme skal være at “mannen beseirer dyret”, men det går ikke alltid slik.

La oss hoppe opp et hakk i alvorlighetsgrad og snakke om diabolicum. Rituelt gudsoffer. Eller i praksis menneskeofring, designet for å skremme pisset ut av folk og markere at man har makt til å bestemme hvem som skal leve og hvem som skal dø. Såkalt dødsstraff er en moderne etterlevning etter de klassisk diabolske ritualer, slik de forekom innenfor mysteriereligionene, ihvertfall til den samme grad som tyrefekting kan sies å være arven etter gammeldags taurobolicum, slik vi kjenner det fra alle land som praktiserer storfehold. Tyreofferet viser at mannen eier dyret, og kan disponere det som han vil, mens dødsstraff som maktmiddel viser at mann eier annen manns liv under trussel om tortur og ritualdrap. Sånn går det når du kødder med kongen. Under den perioden vi kaller det opplyste eneveldet var dødsstraffen ofte en grotesk offentlig fremsyning av sadisme, designet for å terrorisere “alle” til lydighet overfor statsmakten. Per i dag har dette dødsteateret beveget seg mer i retning av så kort prosess som mulig når det kommer til selve drepingen, mens jeg antar at “straffen” består i den psykiske tortureffekten av å sitte og vente på at det siste øyeblikket nærmer seg. Jeg skal ikke si at vi ikke har noen “hevnkultur” i Norge – folk er jo folk, liksom – men det virker likevel som om vi har mer “kriminologisk fatalisme” her enn hva som er vanlig for eksempel i USA, hvor det virker som om folk tror at det hjelper med skrømt og trusler, eller at det “smaker bra” med hevn og gjengjeldelse. Nordmenn flest forstår at det eneste som hjelper når man har vært utsatt for kriminalitet er å gjenopprette “det normale” og fortsette videre med livet sitt. All tid man bruker på å filosofere og spekulere rundt “det som hendte” er bortkastet tid, hvis den ikke tilbringes i samtale med noen som kan yte konstruktiv hjelp. De som kommer frem til at “noen må dø på grunn av det som hendte” har kommet frem til en diabolsk løsning på dette tankeproblemet, enten de er seriemordere eller statsmakter (som for den saks skyld – og i henhold til målbare resultater – ofte betyr det samme).

Norsk lov forbyr utlevering til USA av amerikanere som eventuelt måtte befinne seg her i landet og som risikerer dødsstraff der borte. Jeg kan ikke komme på noe konkret eksempel men jeg kan huske vagt at noen få slike tilfeller har vært løslig omtalt i media gjennom tiden. USA er det grelleste eksempelet på en statsmakt som praktiserer diabolicum, men uansett hvilket land de kommer fra så tror jeg ikke norske myndigheter har lovgrunnlag for å “sende noen hjem” til en situasjon som på plausibelt grunnlag kan medføre dødsstraff for vedkommende. Jeg antar dette er litt relativt i forhold til hva tiltalen gjelder, men så lenge det kan påvises “rimelig tvil” rundt skyldsspørsmålet har de krav på beskyttelse mot urimelige straffereaksjoner. Det samme gjelder forresten også når de står under absurde tiltaler, som for eksempel at de er “skyldige i homoseksuelle handlinger” som generelt sett blir møtt med et stort gjesp i Norge. Javel og hva så? Det finnes mange kriterier for at et individ skal få pass og stempel som “godkjent flyktning” innenfor FN-systemet. Jeg har ikke satt meg inn i saken, men jeg antar det koker ned til “rimelighetshensyn”. Det er uansett en rigorøs papirmølle som får selv NAV til å gispe av beundring i all sin umenneskelighet. Et flertall av de som identifiserer seg som flyktninger er jo “statusløse” når de ankommer et sted for å søke asyl. De har ingen formell rett til å søke arbeid og enda mindre formelt krav på sosialhjelp til livsopphold og den typen ting, men de er jo her så spørsmålet blir hva man skal gjøre med dem. Bare for å begynne et sted: Hvem er de og hvor kommer de fra? Hva er bakgrunnshistorien deres? Hvorfor har de kommet hit? Når folk er i havsnød kan man jo ikke bare la dem ligge der og flyte (eller synke) hvis man er på stedet og ser hva som skjer. Alle skjønner dette. Riktignok er det ikke vanlig at “småbåtflyktninger” kommer til norskekysten, men det fungerer som metafor likevel. (Storbritannia og middelhavslandene opplever dette som realitet og det er tildels stor ståhei rundt saken.) Man kan ikke bare slenge folk til havs igjen uansett hvor suspekte de eventuelt måtte virke ved første øyekast. Saken må utredes inntil man oppnår rimelig klarhet rundt “bevisets stilling”. Dessverre er det jo slik at folk lyver, svindler og fantaserer både om hvem de er og hva som har skjedd med dem minst like ofte som de snakker sant. Særlig de som er traumatiserte, som man i utgangspunktet må anta at alle flyktninger er.

Det filosofisk interessante i hele bildet er når “det diabolske øyeblikk” inntreffer. Når det gjelder dødsstraffen slik den praktiseres i USA kan man argumentere for at den lange ventetiden med alt sitt innhold – det går jo ofte tyve år mellom domsavsigelse og eksekvering – utgjør en rituell “guddommeliggjøring” av den dømte fordi det investeres så mye tid og så mange millioner av yankee dollars i prosessen med anking og prøving av alle vinkler, som ofte er en integrert del av advokatutdannelsen i USA. Man bør ha litt hands-on erfaring med disse tingene. Alt dette bekrefter først og fremst “rettsstatens rettferdige rettmessighet” på et like så kraftfullt vis som de offentlige henrettelsene på 1600-tallet. Du får alt du skal ha – alt du har krav på etter loven – men den siste prisen vil likevel bli avkrevd til slutt. Den dømte har blitt brakt frem til sin mest mulig guddommelige manifestasjon før det rituelle drapet blir gjennomført. De fleste oppgir å være “forberedt” når tiden kommer. De går sine siste skritt på sine egne ben. De forholder seg etter måten rolige. Dramaet går sin gang. Menneskeofringen gjennomføres i henhold til sine seremonielle spesifikasjoner. Makta viser frem sine blodstenkte bronseklør. Etterpå går publikum hjem, men de husker det som skjedde. De har jo bevitnet noe diabolsk. Er det nødvendig å gjøre ting på denne måten? Mange mener åpenbart det. Noen ganger er det nødvendig å drepe folk. Mange er til og med ganske entusiastiske i forhold til dette. Drep og drep. Jo flere jo bedre. Underholdning skal man jo ha. Dessuten vet alle at jo flere fiender man dreper, jo færre fiender har man etterpå. Er det ikke sånn ting virker da? Enkel matematikk, skulle man tro. Selv observerer jeg en viss diabolisering ute blant folk, i den forstand at de forstår tydeligvis ikke at hvert individ som blir drept; menn, kvinner og barn, er et speilbilde av dem selv, de er ikke “noe annet” enn bare mennesker. Det er aldri greit når noen blir drept, uansett hvem, hva, hvor, når og hva det gjelder. Det er det vi typisk kaller “en stor sak” som krever både grundig politietterforskning og forsvarlig rettsbehanding etter loven. Og saken blir selvsagt ikke mindre når vi teller de døde i hundrevis og tusenvis. Det blir tvert imot noe perverst som det er vanskelig å forholde seg til på en “saklig” måte. Man kan ihvertfall ikke lure mye på hvorfor folk prøver å komme seg til helvete unna faresonen. Man ville jo stort sett gjort det samme selv under lignende omstendigheter. Følgelig virker det mest logisk å rette innsatsen mot “flyktningeproblemet” i retning av geopolitisk sårbehandling, eller fredsarbeid om du vil. Folk flykter jo ikke fra hus og hjem hvis de har rimelige forhold der de er. Det ville ikke du heller ha gjort. Ikke før bevæpnede villmenn begynte å fly rundt i nabolaget og skyte ned folk på helt vilkårlig grunnlag. Da ville også du vurdert å komme deg til helvete unna faresonen.

 

 

Bruker ikke "sosiale media". Har ingen interesse for "sosiale media".
Posts created 1015

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top