Løgn og falskhet er ikke galt når det er VI som gjør det

Den uten tvil mest vanlige formen for løgn er “misrepresentasjon av selvet” — det vil i hovedsak si at man utgir seg for å være noe annet enn man er fordi man forventer bedre behandling på dette andre grunnlaget enn det som egentlig er sant. Denne mentaliteten røper imidlertid at de som oppfører seg sånn – og de er mange – sliter med noen slags mindreverdighetskomplekser i forhold til hvem de oppfatter seg selv å være. Du vet. At de ikke er “bra nok” som bare seg selv, de behøver pynt også. Det er forsåvidt normalt å ha såpass selvrespekt at man vasker ansiktet, kjemmer håret og tar på seg noenlunde pene klær når man skal ut og ferdes blant folk, men noen tar dette alt for langt. Det er jo ikke i utgangspunktet noen skjønnhetskonkurranse det handler om, bare å vise at man “bryr seg”. Man er en seriøs person. Hvor grensene går er vanskelig å si – alt dette handler jo mest om “sosial sensitivitet” – men man viser slik respekt for omgivelsene som man har med den “orden” man tilfører det offentlige uttrykket sitt. Dekorasjon ut over det nødvendige er maskerade, som igjen signaliserer at man “har noe å skjule”. Det er ikke tillitsvekkende. Motsatt, at man overhodet ikke gjør noe for å “rydde opp i trynet” før man går ut blant folk er nesten litt sosiopatisk i all sin sløvhet. Hva slags mennesketype er det som oppriktig “gir faen” på dette området?

Tenåringer henfaller naturlig til atferd hvor de “viser hva de er” på et litt sviktende realitetsgrunnlag, som stort sett er komisk og sjarmerende når vi snakker om de som befinner seg i overgangsfasen mellom barn og voksen, men man bør helst legge dette av seg når man beveger seg inn i den neste aldersgruppen. Det er jo ikke voksent å lyve om hvem man er, hva man kan, hvor man har vært, hvilke livserfaringer man har og så videre. Folk legger kanskje ikke merke til det i utgangspunktet, men etterhvert skjønner de jo at det er “noe som ikke stemmer” med vedkommendes historie – eller historier i flertall – og de vil instinktivt bli litt varsomme overfor dem. Hva er greia? En av de minst gunstige sosiale posisjonene man kan havne i er når folk skjønner at du lyver men ikke hvorfor. “Det er noe som foregår” men de vet ikke hva. I tenåringens tilfelle tenker man at det er som hvordan visse fugler kan “bruse med fjærene” for å se større ut enn de egentlig er, noe som selvsagt henger sammen med at i den alderen er man engstelig for “hva man skal være” (eller ikke være) og vet ikke riktig hvordan ting fungerer ute i den store verden, men sånt vokser man jo av seg. Eller ikke; som er det problemet vi snakker om akkurat nå. Hvorfor ikke? Hva er det som er galt med godt voksne løgnhalser og hvordan skal man liksom forholde seg til dem? En åpenbar konsekvens av å finne ut at noen bløffer og lyver på vanemessig basis må være at man typisk ikke tror på noe av det de sier – man bare svarer ja og hmm hvis man havner i samtale med dem – og sånt er jo ikke bra. Kanskje de er familie, kanskje de er gamle venner, man unnslipper dem uansett ikke, så hva skal man gjøre? Det er jo for fanden ikke min jobb å oppdra voksne mennesker. Har man fylt tredve (og vel så det) bør man ha fattet poenget med å være sannferdig og “informasjonseffektiv” i alle livets affærer, om ikke annet så i det minste av hensyn til seg selv. Levetid er jo en begrenset ressurs. Man bør ikke kaste den bort som om den ikke betyr noe.

Om det finnes noen fundamental demokratisk mentalitet så er det denne: De samme reglene som gjelder for alle andre gjelder også for meg. Jeg er ikke spesiell for andre enn meg selv. Jeg er ikke noe unntak. Jeg er en regel. Dette er hva “likhet for loven” betyr som moralsk standard. Det er programmeringsfeil som gjør at folk oppfører seg som idioter, fordi de kan bedre. Likevel er det som en hovedregel lettere å tilgi seg selv enn andre, noe som burde være en psykiatrisk varselbjelle: Ting er ikke som de skal være. Det er ikke “bedre” når jeg synder enn når andre gjør det, snarere tvert imot. Jeg kan jo ikke bestemme hva de skal (og ikke skal) gjøre, men jeg kan imidlertid fatte vedtak på mine egne vegne og holde meg innenfor rammen av disse. Og der stanser mitt moralske engasjement i forhold til denne verden. Når det gjelder “de andre” så har jeg egentlig ingen forventninger, men det forbauser meg lite når de fusker, snusker og lyver om ting — særlig altså om seg selv; hvem de er, hvor de kommer fra, hva de “driver med”, folk de kjenner, ting de har sett og vært med på, det ene med det andre, vi behøver ikke å lage noen lang liste, poenget er at de smører på alt for tykt. Ofte stemmer ikke engang tidslinjen i ting de sier. Herregud. Ikke bare er han en løgner, han er også en inkompetent løgner. Dobbel disrespekt til meg hvis jeg tror på dette våset. Hmm jasså? er alt jeg kan svare. I enhver selskapelig sammenheng hvor man “mingler” gjelder det å ikke bli fanget i et hjørne av en pratmaker som ikke engang snakker sant, slik at man liksom må “børste dem unna” med hånden for å komme seg vekk derfra. Kanskje et litt “Seinfeld” type tema, men nesten alle bryr seg om sosial etikette og hva som er “korrekt” — bortsett kanskje fra løgnere og andre manipulerende typer som har lite å tjene på ordnede forhold, forståelse og generell enighet mellom folk.

 

 

 

 

 

Bruker ikke "sosiale media". Har ingen interesse for "sosiale media".
Posts created 1026

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top