Om den strenge vinteren i Aragon

Når nordmenn snakker om Spania mener de nesten alltid middelhavskysten eller Madrid. Det finnes veritable ghettoer av diverse utlendinger som har bosatt seg i små og store spanske byer, ihvertfall i deler av året, også skandinaver, slik at man kan sannsynligvis klare seg helt fint uten å kunne verken spansk eller engelsk på visse steder. Bildet ovenfor er tatt på skisportsstedet Cerler, Huesca kommune, i den autonome regionen Aragon, som er hvor man bør lete hvis man tenker å kjøpe et hus i Spania men ikke har mer enn et par hundre tusen å bruke på formålet. Akkurat der bildet er tatt er man på 1500 metes høyde, så der er det jo rimeligvis snø om vinteren, men hvis man kommer fra Norge ser ikke det der særlig skremmende ut. Vinter? Ja jøss, jeg har prøvd det selv et par ganger. Kaldt sier du? Mm. Jeg er norsk.

Vinteren er sikkert streng i Aragon hvis man sammenligner med Marbella, men det er de nada sammenlignet med vinteren på Tynset. Det kommer litt snø her og der – det lå til og med snø i gatene en morgen i desember da jeg bodde i Barcelona – og det er ofte sur og guffen vind om vinteren de fleste steder i Spania, men det er ikke “vinter” sånn som man definerer konseptet her i Østerdalen. I natt var det for eksempel 20 kalde her, men nå som sola står på er det bare fem. Rene påskeværet. Juhu. I Cerler har de derimot 12 varmegrader i dag, ifølge yr.no, mens nede i dalen – nærmere bestemt i regionhovedstaden Zaragoza – har de 25 grader og sommer. Jeg opplever dette som tiltrekkende. Jeg er ingen pyse, men jeg liker ikke å fryse. Opp og slå floke før man fyrer i vedovnen og setter over kaffe har en form for romantisk sjarm som imidlertid begynner å gå ut på dato for meg. Jeg lever med kroniske “giktsmerter” og kulda hjelper ikke.

Det er jo slik at når sommeren først kommer i Norge så blir man så yr at man rent glemmer hele vinteren, slik at neste gang den kommer er man full av urealistisk optimisme. Dette ordner seg. Men det gjør det jo ikke, det er samme gamle leksa om igjen. Det er “det daglige drøv” med istapper hengende ut av alle kroppshull som går folk på nervene. Omstillinger er nema problema, da er man jo fortsatt i forkant av utviklingen, dessuten er det jo snart jul når vinteren kommer sigende, det er først utpå nyåret ting begynner å bli slitsomme. Hvilke steder i Norge er etter måten “varme” om vinteren? Jeg innbiller meg at de kanskje har mildere forhold mange steder langs kysten, men det vet jeg ikke noe om. Jeg antar de sikkert har fæle vinterstormer istedet. Perfeksjon er som kjent ingen jordisk egenskap uansett hva vi snakker om, ikke minst været. Hvilket bringer meg til hetebølger og skogbranner. Det som foregår nede på kontinentet ser ikke bra ut. De har allerede svidd av årets første skogbrann i Valencia-regionen etter en tidlig varmebølge der nå i mars. Jeg er litt skeptisk på grunn av dette. Vi får se hvordan det utvikler seg i år. Kanskje man heller bør begynne å snakke om den strenge sommeren i dagens Aragon.

 

Bruker ikke "sosiale media". Har ingen interesse for "sosiale media".
Posts created 999

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top