Plutselig er man for gammel

Hver alder har sin sjarm, som folk sier. Barnetro blir til ungdomsopprør før man tilbringer størstedelen av tiden deretter med det voksne livets daglige drøv. Etter at man har fylt femti begynner det imidlertid å gå nedover med fysikken. Rent konkret handler det om restitusjonstid. Man er ikke nødvendigvis “svakere” men det tar lengre tid å lege skader som man pådrar seg under fysiske eksesser. Derfor må man utvikle en form for forsiktighet man av forfengelighetshensyn foretrekker å kalle klokskap, men det korrekte navnet er feighet. Som alle vet betyr jo det å være feig at man kan høre fegden kalle. Hvem er fegden? Dødens sendebud. Kulde i hjerterøttene. Hvem vet, det er gamle sagn.

Når får man et bevisst forhold til årstall? Jeg husker året 1969 fordi det var da jeg begynte på skolen, men det første årstallet som virket som om det hadde noen slags betydning var 1970. Et nytt tiår. Den nye tiden har kommet. På den tiden var det fortsatt relativt vanlig å være født på 1800-tallet, noe som var en svimlende ting å tenke på for mitt barnesinn. Jeg tror ikke det finnes noen flere av det slaget, men tidlig på 70-tallet hadde man ennå dinosaurer i verden og jeg så en gang to av dem slåss. Gamle, værbitte menn som dengte løs på hverandre med knyttede never så blodet sprutet, men de sa ikke stort og plutselig sluttet de bare med det og gikk hver sin vei. Det var markedsdag i bygda og jeg var der sammen med bestemoren min. Begge de to ble født på 1800-tallet, tenk på det du sa hun til meg. Imidlertid ble de uvenner under Den andre verdenskrig og pleide å gå løs på hverandre med jevne mellomrom. Ingen blandet seg, ingen brydde seg.

Fortid er noe man opparbeider seg mens fremtid er noe man slipper opp for. Foreløpig er det helt normalt å være født på 1900-tallet men om ikke lenge forsvinner vi også. Hvem skal styre verden da? Alt som blir igjen er jo amatørene som er født alt for sent til å forstå hvordan ting henger sammen, om vi skal tro de av mine jevnaldende som akker seg over hvor udugelige de unge er nå for tiden. Akkurat som alle de gamle alltid har gjort, med dårlig skjult fremtidssjalusi. Den ultimate ressursen som man kan ha eller ikke ha er jo tid og når man kommer til min alder har man sløst bort mesteparten av alt man hadde på masse tull og fjas som ikke virker viktig i ettertid. Men sånn er livet. Man starter som fullstendig idiot og det blir ikke stort bedre med årene. Det beste man kan håpe på er ting som er verd å huske. Imidlertid har prioriteringene en tendens til å forandre seg hos folk så snart de virkelig forstår at de har mer fortid enn fremtid.

Egentlig burde folk slutte å stemme når det er valg etter at de har pensjonert seg. De har jo ingen fremtid. På hvem sine vegne er det de ønsker å bidra til samfunnets styre og stell? Man kommer til et punkt når det ikke er noe poeng i å engasjere seg i noe prosjekt som skal gå over langen, kanskje mange tiår. Man kommer til et punkt når det å ha god helse ut året ikke er noen selvfølge lenger. Man kan forsåvidt godt gi råd og det ene med det andre, men på en litt skeptisk måte. På en litt uengasjert måte. Spillet er ikke like spennende som det var. Det er ikke st spørsmål om “lav energi” (selv om dette forekommer), mer om at man har utvilket andre prioriteringer. Hva er viktig? Det kommer an på hvor mye tid du tror du har til rådighet. Hvor lenge skal du planlegge for? Man blir jo som tidligere nevnt mer sårbar ettersom man blir eldre, slik at det kan gå raskt nedover hvis man pådrar seg noe jævelskap. Når man føler at dette er en realitet betyr det at man kan høre fegden. Da er man nødt til å være forsiktig, eller i det minste forsiktigere enn før.

 

Bruker ikke "sosiale media". Har ingen interesse for "sosiale media".
Posts created 1030

2 thoughts on “Plutselig er man for gammel

  1. Interessant dette med alder og år. Jeg trodde lenge jeg var lovet evig ungdom og gikk nesten i sjokk da jeg skjønte det ikke var tilfelle. Det er som å sette en lyskaster rundt om i landskapet, forskjellig lyssetting gir forskjellig formasjoner.
    Det å bli 60 er tøft…, I know, men det går seg til. Og nysgjerrighet er alltid en brukbar motor uansett dårlige ben og skjelvende fingre :D.

    1. Jeg har blitt mer “innadvendt” med alderen. Mindre opptatt av å bevege meg rundt og delta i alle mulige slags prosjekter. Mer opptatt av detaljene i nærmiljøet, så å si. Men jeg er på ingen måte ferdig med livet, jeg har bare omstrukturert det litt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top