Årsregnskap hos A/S Willumsens Ryktemakeri

Referanse: Sveriges folkehelseinstitutt

Streptococcus pyogenes – invasive “Gruppe A” streptokokker (GAS) – er populært kjent som “kjøttetende bakterier” når de kommer totalt ut av kontroll, men er ellers den vanligste årsaken til halskatarr (“tonsilitt”) hos mennesker, skarlagensfeber og en rekke andre manifeste symptomer på infeksjon, inkludert blodforgiftning (sepsis). GAS-infeksjoner er meldepliktige overfor sentrale helsemyndigheter i Sverige, formodentlig på grunn av hvor ondartede sykdomsforløpene noen gang kan være. Jeg vet ikke — og jeg gidder ikke å etterforske saken noe mer enn jeg allerede har gjort, som inkluderer det å gå til kilden, altså den nettsiden som er linket ovenfor og som viser en røft regnet femti prosents økning av antall GAS-infeksjoner per 100.000 innbyggere i Sverige fra året 2018 til 2023. Den statistiske tabellen viser selvsagt mye mer enn bare dette, men det er dette de har valgt å trekke ut av konteksten og presentere som faktapunkt innenfor den propagandakrigen med uklare strategiske målsettinger som ble igangsatt av høyreekstreme ideologer under covidpandemien. Hva er det de vil? Ingen vet, ikke engang de selv, men vi vet hvem som tjener på at det finnes en kontingent med evneveike fjøsnisser som begjærlig griper fatt i – og sprer på sosiale media – alle skremsler de kan finne for å “bevise” at tiltakene mot covidpandemien var mer skadelige enn selve syldommen.

Den gamle vitsen om at man på effektivt vis blir kvitt tannverk hvis man amputerer hodet illustrerer medisinens dilemma. Så lenge pasienten lever og beveger seg uhindret rundt i miljøet vil de komme i kontakt med all mulig slags jævelskap som kan fremkalle sykdom og det som verre er, og de vil i mange tilfeller selv bli bærere av giftstoffer, smitte og det ene med det andre, inkludert ikke minst “giftige idèer” som får dem til å gjøre vanvittige ting. På nettet foreligger en nyhetshistorie om GAS-infeksjoner i Sverige hvor hovedpoenget later til å være kritikk av pandemitiltakene. Denne knurrende hundevalpen gir ikke fra seg denne tøffelen frivillig. Et covidtroll gir på lignende vis ikke slipp på en fin og feit sjanse til å gishe – bruk googlemaskinen til å undersøke fenomenet “gish-gallopp” – greia si, som regel bare et gjespende opplegg om hvordan de “egentlig hadde rett” hele tiden når de mistenkte at det var noe galt med hele bildet av pandemien med diverse vernetiltak og vaksineprogrammer. Er det ikke akkurat som om Illuminati prøver å iverksette noen slags stor operasjon? Paranoide vrangforestillinger er ikke nødvendigvis en “sykdom” som kan diagnostiseres og behandles, men mer et “syndrom” som pasienten bare må leve med — i form av hva vi litt humoristisk kan karakterisere som mental allergi som trigges av visse nøkkelord og begreper. På den samme måte som folk med sterke plager fra bjørkepollen ofte foretrekker å ikke foreta eksekursjoner i naturen mens bjørka blomstrer bør kanskje de med paranoide anlegg unngå debatter og nyhetshistorier som umiddelbart trigger konspirasjonsfantasiene deres. Som alle vet er jo en allergisk reaksjon det som skjer med noen når immunforsvaret deres fungerer “bedre” enn det skal — eller altså når man har fått styrket immunforsvaret om du vil. Det bør ikke være vanskelig å forestille seg et “mentalt immunforsvar” som går inn i anafylaktisk sjokk hver gang de ser tallet 666 og den typen ting, som virker “meningsfulle” for pasienten men som rene tilfeldigheter krydret med sludder og vås for normalt fornuftige mennesker.

Om denne typen ting er det å si at jeg gidder ikke å ta frem hele pikken bare for å pisse på noe så lite, så jeg skal ikke navngi syndere og den typen ting, men folk vil finne historien om GAS-infeksjon i Sverige smurt utover både her og der — og bare bruken av tall og begrepet med “vitenskapelig lydende navn” er nok til at alarmklokkene kimer, men ikke av den grunn som covidtrollene tror. Jeg vil karakterisere meg selv som en ganske evneveik etterforsker, men selv jeg trengte bare noen minutter på å grave meg ned til fast fjell i saken. Det er intet mer eller mindre enn vanlig feilsitering av statistiske momenter som fremkommer “tendensiøst” bare fordi man har foretatt et tendesiøst utvalg av tallmateriale. I selve tabellen er det jo ingenting som støtter noen generell påstand om at “overdreven hygiene” tilknyttet pandemitiltak har bevirket en tilbakeslagseffekt i form av økte GAS-infeksjoner. De samme streptokokkene som lever naturlig på huden og i miljøet vårt vil noen ganger fremkomme i “ondartede manifestasjoner” som gir sykdomsforløp av varierende alvorlighetsgrad. Den vanlige historien om “kjøttetende bakterier” har så langt vært – siden på 80-tallet – at det skyldes økt forbruk av antibiotika i behandlingen av infeksjoner, det vil si at “straffen” også her er at vitenskapen møter veggen i form av monstere som bare Gud kan håndtere, eller noe i den retningen, men ingen hadde fantasi nok til å skylde for eksempel på kondomer som virkemiddel i kampen mot HIV-smitte – eller rettere sagt, jeg vet ikke om noen men jeg vil ikke bli forbauset om de finnes – slik som man nå anklager kirurgiske munnbind for de mest fantasifulle ting som det er tildels fysisk umulig at de kan ha forårsaket. Uansett, en kraftig lokal forekomst av GAS-infeksjon med alvorlig forløp bør testes mot lokal varians i bakterienes DNA-materiale – mutasjoner – slik at dette kan utelukkes før man trekker frem andre og mer fantasifulle forklaringer. For å ta dette skipet til havn: Affærens mest komiske element er å observere en lege som kritiserer hygienen blant folk som “for god”. Når ser man noensinne sånt? De typiske klagemålene har jo handlet om det stikk motsatte i hundrevis av år.

 

Bruker ikke "sosiale media". Har ingen interesse for "sosiale media".
Posts created 1011

2 thoughts on “Årsregnskap hos A/S Willumsens Ryktemakeri

  1. Jeg var også blant de som var uenig i den koronapolitikken som ble ført ut i fra en helhetsvrdering der fordeler og ulemper ble veid opp i mot hverandre, hvorav ulempene da veide tyngst for mitt vedkommende. Dette innebærer på ingen måte at jeg anser mine meningsmotstandere som dumme, uvitende etc. Det eneste jeg forlanger i så måte, er at en faktisk foretar en overveining på selvstendig grunnlag, og ikke bare lar seg rive med av flertallsoppfatningen. Dessuten avdekket jeg stadige uregelmessigheter, sprikende forklaringer, logiske brister og regelrette paradoks i forbindelse med dette her, og da er man i mine øyne nødt til å stille spm. rundt dette. – Hvilket jeg så gjorde i de tilfellene jeg anså graverende (her måtte en nemlig velge sine kjepphester), og når da ikke et eneste av disse spørsmålene ble besvart i en eneste instans (regjeringskontorer, FHI, og gud vet hva) økte denne skepsisen.
    En skal, som du sier, ikke la seg rive med av alt en hører. En skal være kritisk, -svært kritisk i så måte. Men det er en vesensforskjell på å være svært kritisk og det å lukke seg for muligheten for at uregelmessigheter og ‘snusk’ i kulissene også kan forekomme her på berget. Om en automatisk avfeier alt som måtte komme som konspirasjonsteorier, er det dessverre ikke bare hinsides arrogant og regelrett dumt, men intet mindre enn livsfarlig.
    Uansett mener jeg vi bør holde oss for gode til å betegne våre meningsmotstandere som ‘dumme’ og tilsvarende stigmatiseringer. Istedet er det DE vi bør lytte til, da det er her det er mest sannsynlig vi kan få utvidet vår egen horisont.

    1. Jeg har intet behov for å få “utvidet min horisont” – måleapparatet går jo uansett ikke lenger enn til 360 – særlig ikke av evneveike troll. Når jeg sier at noe er en konspirasjonsteori så er det fordi det er det. Dette er en ganske spesifikk og lett gjenkjennelig form for mentalt avvik. Noen ganger er det fullstendig paranoid psykose, med et utageremde element, men i de fleste tilfeller er det bare dustete ting folk tror på, ikke ulikt religion og annen overtro. Sist men ikke minst: Det er latterlig å beskylde meg for å være naiv i forhold til “uregelmessigheter og snusk i kulissene”. Om noe er jeg heller litt i overkant kynisk noen ganger.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top