Fire fæle fyrer feirer freddan

Forhenværende president i USA – Donald Trump – ble 78 år gammel i går. Det er tre år yngre enn sittende president Joe Biden, slik at dette må være noen slags verdensrekord i geriatrisk representasjon, ihvertfall siden den beryktede rekka med fossiliserte oldinger som styrte Sovjetsamveldet i noen tiår — før Gorbatsjov kom inn som en annen ungfole med sine bare noen-og-femti år ved det tidspunktet. Herregud. Jeg ser sånn cirka det samme som alle andre ser: Begge kandidatene ved dette presidentvalget er strengt tatt for gamle for denne typen jobb, men Trump er i tillegg åpenbart utilregnelig. Ingen vet hva han kan finne på, ikke engang han selv. Forøvrig er og forblir det fette ubegripelig for meg at noen frivillig vil ha en sånn type som sjef. “Patologisk narcissist” er hva man stort sett hører om Trump. Hva er det folk tror skal skje? Trump krever blind lojalitet fra alle, men selv er han ikke lojal mot noen. Kun seg selv.

Riktignok har Donald Trump en viss komisk underholdningsverdi på grunn av alle de bisarre tingene han sier, men på den annen side er det jo ikke morsomt at den amerikanske presidenten er sinnssyk. Det skaper en svært farlig situasjon for hele verden. Det er ikke særlig sannsynlig at Trump kommer til å vinne valget i november, men det er ikke umulig heller. Mye henger på hva som skjer med han tredje kandidaten, Robert F. Kennedy junior. Jepp, han er sønnen — men han ligner ikke på far sin. Det er ikke åpenbart hvilken side han vil ta stemmer fra heller. Det spekuleres for eksempel i om han vil trekke stemmer bare på det at han er så ung, relativt sett, i dette selskapet, og det tror jeg ikke man skal se bort ifra. Du vet. Bare 70 år gammel. Alt er helt i det blå med dette valget, selv om man får de laveste oddsene hvis man vedder på at Joe Biden fortsetter i jobben gjennom enda en periode, hvis han lever så lenge.

Samtidig har den stadig mer rabiate høyesteretten i USA underkjent en lov som forbød såkalte “bump stocks” — som er utstyr man kan bruke for å gjøre et skytevåpen til et “maskingevær”. Du vet. Ratatatata. Alle dør. Dette er jo for fanden krigsvåpen. Hvorfor synes de at sånt skal sirkulere fritt blant sivilister? Nå er jævelskapen uansett i fritt salg, fra og med i dag. Det er vanskelig å bli klok på holdningene til våpen i USA, særlig på bakgrunn av at de har så relativt mange “episoder” av typen enslig mann går berserk med skytevåpen. Om og om igjen sies det at “den beste medisin mot en skurk med våpen er en hedersmann med våpen” men jeg tror ikke det fungerer sånn i praksis noensinne. Jeg vet ikke engang hva jeg skal tenke om sånne utsagn. Etter min oppfatning finnes det ikke noe sånt som en “hedersmann med våpen”. Uansett hva man eventuelt var før man bevæpnet seg er man jo først og fremst en farlig mann nå. Skytevåpen er ikke som å for eksempel gå med kniv, selv om kniver kan brukes aggressivt for å skade folk, fordi en kniv har tross alt et ganske bredt spekter av saklige bruksområder, mens et skytevåpen kun kan brukes til å enten skremme/true eller avfyre skudd. Det er alt.

Ting ser overhodet ikke bra ut i USA. Jeg takker og bukker for de skjebnemaktene som lot meg bli født og vokse opp i Norge istedet. Ting er ikke “perfekte” her heller, men de er i det minste forståelige. Med visse unntak er nordmenn typisk ganske sindige mennesker. Det er lite sannsynlig at vi velger landsbyidioten som ordfører eller ansetter bygdas kriminelle element som lensmann. Sånt er ikke morsomt. Det er jo fordi de har en jobb å gjøre at folk blir ansatt i enhver type stilling, særlig høyt oppe i det offentlige. Hva er poenget med å ansette noen som ingen tror vil fungere bra i jobben? Det er vel rimelig å anta at det var et “protestvalg” da det sto mellom Trump og Hillary Clinton, som av årsaker jeg aldri har forstått er eminent upopulær i USA, selv blant “sine egne”. Hva man skal kalle det denne gangen er et annet spørsmål. Battle of the dinosaurs. Jeg aner ikke, men i og for seg er det jo ganske “far out” at en 78-åring står mot en 81-åring i valget om det som sannsynligvis må være verdens verste jobb, utmålt i forhold til “ansvarsnivå”. Ingen har sett noe sånt før. De har forresten et knippe med karakterer som er både 70 og 80 år gamle hengende i folkeforsamlingen sin, uten at det virker som om noen av dem har tenkt å si opp før de “dør på jobb” en vakker dag. Blir man pensjonert fra politikken i Norge? Jeg vet ærlig talt ikke, men jeg synes ikke jeg ser særlig mange som ser veldig gamle ut. Jeg kan heller ikke huske at det har vært noen debatt om temaet.

 

Bruker ikke "sosiale media". Har ingen interesse for "sosiale media".
Posts created 1091

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top