Gammel negermarsj

 

Noen skrev et sted – ikke her på blogg.no – at han ikke forstår hva det betyr å være antirasist. Etter hans mening blir det i prinsippet det samme som å være rasist fordi man bringer “rasespørsmålet” inn i samtalen på en ubehagelig måte. Eksempler ble nevnt. Det blir litt lasagne av dette, så å si, fordi jeg forstår ikke hvordan det går an å ikke forstå hva antirasisme består i, nemig at man ikke holder kjeft og lar det passere når noen eksponerer sine rasistiske fordommer. Det består kort og godt i å si hei, det der er ikke greit. Det handler ikke om at man skal starte noen krangel, bare om å bevisstgjøre de som ordlegger seg på rasistisk vis om at det de sier blir ikke tatt vel imot.

Etter min mening handler alle forandringer i samfunnet om et langsomt og langvarig arbeid innenfor demokratiske rammebetingelser. Jeg er på ingen måte revolusjonær. Jeg er ikke engang (etter min egen vurdering) særlig “politisk bevisst”. Jeg er filosof av legning og pensjonert murer av yrke. Det finnes nesten ingenting av intellektuell karakter som er “for vanskelig” for meg men jeg liker ikke å snakke om følelser. Slik jeg vurderer det handler samtaler om politikk i praksis mest om hva folk føler. Hvordan er det relevant? Jeg forstår naturligvis at alle har alle mulige slags følelser rundt tingene i sine egne liv, også jeg, men vi er ikke dyr som er underlagt våre instinkter. Vi kan velge.

Vi kan velge å være fornuftige og disiplinerte. Dette er kanskje litt i overkant mye å forlange av de unge, som sliter med ville hormoner dagen (og natten) lang, men for en mann i min alder er det uverdig å skrike som et annet dyr om hva jeg “føler”. Jeg har ikke tid til denslags nonsens. Livet er for kort. Det er for mye jeg ikke har sett, gjort og spist ennå. Vi kan godt “snakke om ting” men bare i den grad vi er ærlige, rolige og bruker ord som betyr noe. Jeg liker ikke når folk snakker om “pakkiser”. Jeg har personlige venner som er “pakkiser”. De er skikkelige folk som gjør sin plikt og betaler sin skatt. Hva er meningen med å fornærme en hel kategori av mennesker for ting som de ikke har valgt og ikke kan gjøre noe med?

Statuen på bildet ovenfor er Duleep Singh, den siste maharajah av India. Eller “Sikh-imperiet” som det ble kalt den gangen, det vil si før hele smæla ble annektert av England i 1849, eller “det britiske imperiet” som det het den gangen. Juvelen i krona og alt det der. Britene var veldig stolte over at de hadde overtatt India. Siden kjørte de det som den gangen var verdens rikeste land fullstendig på ræva. Alle rikdommene ble hentet ut og overført til England. Det var et systematisk, væpnet ran og det går ikke an å karakterisere det på noen annen måte hvis man er en mann av ære som forholder seg til virkelighetens verden på lidenskapsløst vis.

På benken midt imot statuen av Duleep Singh satt jeg en vakker dag i 2011 da jeg bestemte meg for at nok får være nok. Da hadde jeg i tre samfulle år kjempet en tapende kamp mot omstendighetene som fulgte etter finanskrisen i 2008, med den hensikt å beskytte investeringene mine. Jeg var innblandet i et eiendomsforetak i Thetford, hvor man altså finner denne statuen. Jeg pleide å gå dit for å sitte der alene og tenke. Noen ganger med øl eller cider. Nesten alltid alene. Ikke mange kom til Butten Island hvor statuen ble reist i 1999 av prins Charles. Men en dag bestemte jeg meg altså for at det virker som en bedre strategi å ta dette tapet og pelle meg hjem til Norge enn å fortsette å stri med vrange banker og enda vrangere forretningsforbindelser i England. Gi meg bilnøklene dine sa jeg til en av dem. Så kjørte jeg derfra og har aldri siden vendt tilbake. Det kommer jeg sannsynligvis heller aldri til å gjøre.

 

Bruker ikke "sosiale media". Har ingen interesse for "sosiale media".
Posts created 1099

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top