Hundre år i kunstens tjeneste

Hvorfor skriver folk? Fra skoledagene mine husker jeg at det fantes klassekamerater som ikke visste noe verre enn å skrive stil, det var skikkelig døden for dem, men for meg var det enkelt. Som alltid, folk er forskjellige. For mitt eget vedkommende er det sannsynligvis mer korrekt å si at jeg har et kunstnersinn enn at jeg er en typisk intellektuell. Mer forfatter enn professor. Mer dikter enn analytiker. Til syvende og sist er det en lek med ord på samme måte som for eksempel akvarellmaleri er en lek med farger og det er motivert av omtrent de samme lystene. Jeg har ikke noe “prosjekt” av politisk, ideologisk, religiøs eller engang filosofisk natur, jeg bare liker å lage “tekststykker” på en ikke alt for strukturert måte. I den grad jeg har noen spesifikk forfatter jeg ønsker å oppgi som inspirasjonskilde så må dette bli Jorge Luis Borges. Han hadde en veldig interessant måte å beskrive “virkeligheten” og sjenerte seg ikke for å bruke eksotiske virkemidler.

Blogg.no er en mystisk og litt provoserende plattform. Det er også første gang jeg skriver på et sted som ikke er moderert. Her er det fritt frem for både antivaxere, nazier og antivaxer-nazier, de flanerer nedetter tastaturene sine med den største selvfølgelighet. Sånn har det blitt i vårt samfunn. Folk reagerer ikke engang. Hat og løgner får vokse fritt. De som sprer ondskapen snakker salvelsesfullt om ytringsfrihet og meningers mot, men de klarer ikke å gjøre rede for hva de prøver å oppnå. Hva er det de vil? Kanskje de ikke engang har noen plan, de er bare så fulle av hat at de er nødt til å spre det rundt seg så det ikke skal gå i kroppen og påføre dem blodforgiftning eller kreft. Hvem vet. Det finnes mer mystikk i psykologien enn mellom himmel og jord. Noen er bare onde av natur. Ingen vet hvorfor. Men de løper rundt der ute og gjør det troll gjør, de sprer hat. løgner og ondskap så godt de kan. Sånn er det bare.

Som vi alle vet finnes det utesteder med servering av alkohol som er regelrette fyllebuler. Man gjenkjenner dem som regel på at de selger det billigste ølet i byen. Imidlertid er man nødt til å holde seg med ganske håndfaste sikkerhetsvakter hvis man driver den typen sted. Folk blir dritingse og så oppfører de seg som om de var dritingse. Veldig forutsigbart. Små bagateller kan balle raskt på seg og bli til episk drama, slagsmål og det som verre er, hvis man ikke har folk som ser sånt og stanser ting i tide. Blogg.no og andre passive plattformer er som slike fyllebuler, bare at her ruser folk seg på “ytringsfrihet” og misbruker den i hatets tjeneste uten at det finnes noen dørvakter som kan gripe inn og pålegge synderne en mer taktfull måte å fremme sine synspunkter, ellers må de forlate stedet. Ytringsfrihet som begrep handler ikke om at man kan si hva man vil, men om at staten ikke har noe lovmessig grunnlag for å rettforfølge folk med “upopulære meninger”. Man må fortsatt forholde seg til andre mennesker og må påregne reaksjoner derfra når man blir alt for entusiastisk med rasismen sin, eller de store fantasiene om konspirasjon som flyter rundt overalt på nettet. Bloggplattformer, sosiale media med mer, har så langt ikke hatt noe juridisk redaktøransvar for det som publiseres der. Dette har ikke fungert særlig godt. De har blitt til virtuelle fyllebuler.

 

 

 

Bruker ikke "sosiale media". Har ingen interesse for "sosiale media".
Posts created 1027

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top