Jeg har tuklet med sovepiller

Noe som er sært med Norge – sett i forhold til Colombia – er at man om sommeren ikke ser om det er syv om morgenen eller syv om kvelden når det er overskyet. (Man ser jo selvsagt hvor sola står på himmelen hvis den er synlig.) Når det gjelder temperaturen så er det faktisk varmere her enn der akkurat nå — og jeg sover ikke godt når termometeret krabber over 25 grader. Luftkondisjonering er ikke vanlig her, og det koster sikkert det hvite ut av øyet i strøm uansett, men jeg har en vanlig vifte som i det minste gir litt sirkulasjon. Dessuten har jeg sovepiller, kom jeg på. Tjuvtriks.

Jeg ble for det meste ferdig med å eksperimentere med “stoff” på 80-tallet, men det var for den gangen snakk om det man kaller gatedop, ikke farmasøytiske produkter av den typen borgerskapet får på resept når konformiteten deres slår sprekker. Jeg har hatt disse sovepillene i mer enn et år men jeg har ikke engang åpnet pakningen før nå, når jeg trodde jeg skulle være smart i forhold til å gjenopprette den normale døgnfølelsen min. Opprinnelig skrev legen dem ut til meg da jeg sa at jeg noen ganger sover dårlig. “Etter behov” står det på pakningen. Jeg tok to stykker på lørdag – eller var det fredag? – og svelget dem med et glass konjakk. Først trodde jeg ikke at de virket så jeg tok to til. Da kom virkningen. Du glade gondol. Det var noen sære greier. Virkningen varte i flere dager.

Nå er det mandag ettermiddag. Jeg har på noe vis “mistet” mange timer i løpet av helgen. Jeg vil ikke så at man sover så mye som man rett og slett mister bevisstheten av sovepiller. Herregud for noe sludder. Det er nok best å bare putte dem tilbake i medisinskapet igjen. Det går sikkert an å selge dem på svartebørsen, men jeg har ikke noe greie på sånne ting. Hvor skal man liksom henvende seg? Jeg bor langt inni en skog som ligger høyt oppå et fjell. Jeg har ikke vært på tur i bymessige strøk siden før pandemien, annet enn å dra til Gardermoen for å fly til Santiago de Cali i Colombia, som er noe helt annet – og mye skumlere – enn for eksempel Oslo. Men jeg liker meg der. Byen ligger i høylandet, men svært nær ekvator, så det er jevnt over rundt 25 grader hele året. Den eneste variansen i vær er om det regner eller ikke.

Uansett, nå er jeg her. Ikke der jeg helst vil være, men man får gjøre hva man kan med det man har.

 

 

Bruker ikke "sosiale media". Har ingen interesse for "sosiale media".
Posts created 1026

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top