Illustrasjonen ovenfor er originalplakaten – fra 1988 – til Pedro Almodovars gjennombruddsfilm i “det store markedet” (han var allerede et kjent navn blant de som tiltrekkes av filmfestivaler og denslags). Det er hva man kaller en forviklingskomedie basert i en ganske bisarr sans for humor som går igjen i filmene til Almodovar. Selv har jeg atten av filmene hans på DVD, noe som forsåvidt dokumenterer at han er en av mine favoritter, sammen med et utvalg andre, for det meste europèiske regissører, som for eksempel Pasolini, Melville og Fassbinder. Jeg liker generelt sett ikke filmer fra USA — fordi de tenderer mot å være fette stupide og åpenbart beregnet på et evneveikt publikum. Sånn blir det når “folk med penger” gis makt over den kunstneriske prosessen. De amerikanske fagarbeiderne som jobber med ulike aspekter av en filmproduksjon er ikke noe dårligere enn hvem som helst andre – og de har ofte overveldende mye mer og bedre teknisk utstyr til rådighet – men det ferdige resultatets kunstneriske kvalitet svekkes som regel av amerikanernes typiske fetisjering av penger og salgbarhet.
Generelt sett er det korrekt å si at hvis noe får deg til å føle deg dum så er det sannsynligvis sant, men hvis noe får deg til å føle deg smart så er det en løgn som noen har tenkt å føkke deg i ræva med på et senere tidspunkt. Hvorfor? Vel, for det første er du jo dum. Dette er en fundamental menneskelig egenskap. Et naturtalent som alltid kommer på banen hvis ikke det aktuelle individet følger et program for å utvikle bedre selvdisiplin. Hvis du noensinne bruker så mye som et femtosekund verdifull levetid på å spekulere rundt hvorvidt astrologer kanskje kan ha rett, eller om jøder og muslimer jobber i hemmelighet for å overta maktren i verden er du idiot. Sånn er det dessverre. Dette har ingenting med “toleranse for andre idèer” å gjøre, dette handler om rett og galt på et fundamentalt nivå. Jo mer du vet, jo mer vet du at du ikke vet. Imidlertid er det teknisk mulig å leve et helt menneskeliv på amøbenivå slik sett, fordi vi beskytter hverandre. Inkludert det å beskytte de evneveikes sarte bevissthet mot virkelighetens nådeløse krav. Ingen takk er påkrevet eller engang forventet.
Den mest signifikante verdensbegivenhet i nyere tid er uten tvil pandemien. Sjelden har vi sett menneskehetens kollektive interesser så raskt fragmentere ned til et nivå av skrikende gale sjimpanser på så kort tid. Det var ganske forbløffende, men ikke egentlig overraskende. Vi vet jo allerede at folks naturlige tilstand er å være fette idiot. Dette skjer “av seg selv” uten at man behøver å tilsette noen aktiv ytre mekanisme som bevirker dette. Folk føler seg smarte, hvilket uten unntak er et symptom på det motsatte. De sier at de har “tanker” på den samme måte som folk som bortvises fra talentkonkurranser av væpnede vakter iherdig påstår at de er den nye rockestjerna. Det ville vært komisk hvis det ikke var så dødelig farlig. Hvor mange mennesker har vaksinekonspiratørene indirekte tatt livet av? Mange titusener, uten tvil. men vil vil aldri kjenne det korrekte antallet. Alt vi kan si er at man må leve “på randen av nervøst sammenbrudd” til enhver tid for å falle for løgnene til vaksinekonspiratørene. Dette utgjør etter min mening den viktigste lærdommen vi kan ta med oss videre fra denne deprimerende affæren: Folk flest lever bare millimetre fra et fullstendig psykotisk sammenbrudd i hele tenkamentet. Angsten deres konsumerer hele sjelen og gjør dem til ville dyr. De ender som landssvikere med subjektiv og objektiv skyld for at mange døde på grunn av deres private fantasier om verdenskonspirasjoner og det ene med det andre. Og vi er ennå ikke ute av faresonen.