Øystein Stray Spetalen, korsfarer for de som nøden lider

I den grad det norske samfunnet før på fullstendig unyttige parasitter så er denne klovnen selve fotomodellen for konseptet. Hele hans liv har handlet om å grafse til seg rikdom og fordeler ved å “spille på systemet”. Dette er riktignok ikke forbudt og jeg har ikke engang noen seriøse moralske innvendinger mot at folk opererer i skyggene og kniper noen penger her og der gjennom sine manipulasjoner. Det er sannsynligvis bra for statens økonomiske og politiske immunforsvar at det finnes denslags parasitter i sirkulasjon. Problemet begynner når slike søker direkte politisk makt.

Indirekte politisk makt er noe de rike kultiverer gjennom mer eller mindre diskrète forhold til den politiske eliten. Slik har det alltid vært og slik må det nødvendigvis bli i et samfunn som består dels av offentlig, dels av privat sektor i arbeidslivet. Jeg er ingen konspirasjonsteoretiker. At det foregår samkvem mellom pengefyrster og politiske maktmennesker er uansett uunngåelig, så vi kan like gjerne ha det i det åpne. Vis kortene. Ikke vær sjenerte. Alle skjønner uansett hva som foregår … og hvis de ikke har faktisk kunnskap vil de bare dikte opp noe som i de fleste tilfelle ser mye styggere og verre ut enn det som faktisk foregår.

Hvorfor har Øystein Stray Spetalen blandet seg inn i strømdebatten? Hva er hans strategi? Det virker i overkant dumt å vitse om at han kanskje har betalingsproblemer i forhold til de latterlig høye strømprisene vi har fått. Det virker også i overkant dumt å tenke at han har utviklet noen slags sentimental trang til å tale vanlige folks sak. Kort sagt, dette har noe med penger å gjøre. Han har noe å tjene på å kaste hatten sin inn i denne gjørmebryterarenaen. Men hvordan? Vi vet at de pengefyrstene som lyktes med å få gjennom Brexit-prosjektet i Storbritannia krever renter av de internasjonale kriminelle organisasjoner som vasker penger gjennom Bahamas, Turks og Caicos, via den såkalte City of London, som teknisk sett faktisk er en stat i staten og som har vært det i tusen år. Vi vet at det var dette segmentet av avskum i det britiske samfunnet som stod bak Brexit-prosjektet. Har Spetalen utviklet lignende ambisjoner på sine gamle dager?

Jeg er en stoisk filosof. Jeg er bare abstrakt interessert i slike ting, men som stoiker er staten min gud, hvilket gjør Spetalen og hans ymse lakeier og håndgjengere til blasfemikere. I utgangspunktet er jeg ferdig med disse typene ved det punkt når jeg føler kvalme over det vulgære i å fortsette å spise etter at man burde være vel forsynt med både kapital of fine, blanke ting på utstilling i det mausolèet de kaller sitt hjem. Det er noen slags form for manisk sinnssykdom som ligner religion i den forstand at perversjonen virker å være bunnløs. Jeg er ikke misunnelig, ihvertfall ikke noe mer enn jeg misunner en hvilken som helst psykotisk narkoman. Hva fanden er det de tror de er?

Spetalen er ett år eldre enn meg, hvilket betyr at vi har begge vokst opp i Norge innenfor den samme tidsperioden og bevitnet de samme tingene. Men der stanser likhetene. Han har brukt livet sitt på å jage etter penger. Jeg har brukt livet mitt på en slags Espen Askeladd-tripp gjennom de styggeste sidene av den menneskelige eksistensform. Det ironiske er at han virker mye mer bitter og hatefull enn meg, selv om han sover på silkelaken og lar seg bære på gullstol gjennom livet av et underdanig tjenerskap av fjols. Sånn kan det gå i denne verden. Vi starter alle sammen som skrikende pissbylter som fyller våre foreldre med angst og ender som kadavere nedi jorda. Særlig mye mer er det ikke verdt å si om den menneskelige tilstand, men noe skal man jo bruke denne tiden her på jorda til så man kan like gjerne fylle den med filosofisk spekulasjon rundt spørsmål som i utgangspunktet ikke lar seg besvare.

 

Bruker ikke "sosiale media". Har ingen interesse for "sosiale media".
Posts created 1030

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top