På nye eventyr i kjærlighetens spøkelseshus

En ny undersøkelse fra Storbritannia viser at hele én av tre menn synes ideen om å ha mer enn en kone eller kjæreste, ville vært helt ok. I alle fall om polygami hadde vært lovlig. I motsetning svarer kun 11 prosent av kvinnene det samme. Men ville en slik studie ha lignende resultater i Norge? – Ja, sier norsk forsker. 

(NRK.no)

Det første jeg tenker er at mange menn sannsynligvis fantaserer om “mer enn èn partner” om ikke i senga samtidig så i det minste som et slags supplement, eller seksuelt kosttilskudd om du vil, som på rimelig vis reflekterer den graden av viril pågangslyst som de føler når de vurderer slike prospekter fra alle vinkler under, hva skal man si, den argumentsdannende fasen. Det er jo viktig å planlegge riktig hvis man noensinne skal komme seg ut på ordentlige bærturer. Det fremgår ikke av undersøkelsen om noen med slike erfaringer var blitt intervjuet som kontrast og kontroll, men det ville vært mer interessant å ha sett. Fantasier er ting man kan velge å realisere eller ikke, alt ettersom, men erfaringer er en annen kategori av informasjon. De man behøver å høre fra er de som først fantaserte om det og siden gjorde det. De som bare har “idèer” vet jo ingenting. Man spør ikke en jomfru til råds om seksuelle affærer, for å si det slik. Det er ikke rimelig.

Saken er at polyamori er en egen kategori på ymse nettsteder med kontaktannonser. Det finnes i mange utgaver men hovedregelen er at man lever i en balansert samlivstilstand med mer enn en partner samtidig. Jeg tror ikke det teknisk sett finnes noen øvre grense for hvor mange det kan være, men den virkelige verden stiller jo opp sine egne praktiske begrensninger. Poenget er uansett at polyamorøse forhold er “faste” i den forstand at folk kan ikke bare komme og gå som de vil. Det handler ikke om promiskuitet. En passende norsk oversettelse av begrepet polyamorøs kan være “flerelskende” — og for de som lurer på om sånt kan være problematisk: Ja du kan jo tenke deg selv. Artikkelen som er linket ovenfor har en rubrikk for meningsmåling blant leserne. “Jeg har mer enn nok med bare en” er den suverent største svargruppen (og også det alternativet jeg valgte). Imidlertid har jeg prøvd alternative løsninger. Kunnskapen jeg etterhvert kom frem til er at ethvert forhold er det samme gamle styret, og jo flere forhold jo mere styr. Hvor mye behøver du? Forskjellige faser av livet kan ha forskjellige svar. For meg selv er jeg ihvertfall hundre prosent sikker på at jeg aldri mer ønsker mer enn èn om gangen.

 

 

Bruker ikke "sosiale media". Har ingen interesse for "sosiale media".
Posts created 1026

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top