Russisk rullett med fullt magasin

 

For drøyt tyve år siden bodde jeg i Barcelona en stund. Spansken min var ikke særlig god på den tiden så jeg leste britiske (noen ganger norske) aviser som jeg kjøpte på Las Ramblas. Det var to personer (egentlig mange flere, men det er bare de to som gjenstår) på den tiden som var nye ansikter i en slags verdenskulturell sammenheng og disse var henholdsvis Vladimir Putin og JK Rowling. Begge har senere vist seg å være drittsekker i verdensklasse, men den gangen hadde jeg et optimistisk syn på hva de representerte. Rowling fordi jeg syntes det var artig med en forfatter som lyktes i jobben etter å ha strevd på et eksistensminimum i mange år (selv om jeg ikke personlig liker “fantasy” sjangeren, jeg liker ikke engang Tolkien) og Putin fordi jeg syntes det var på tide at Russland fikk en leder som hadde en edru fremtoning.

Hva vil det si å være en “ekte mann”? Dette er ikke et spørsmål som har opptatt meg mye siden tidlig på 80-tallet, som sammenfalt med de sene tenårene mine, men det var og er et spørsmål som mange forholder seg til på ulike vis, siden det synes å være en alminnelig tanke at “et menneske med pikk” ikke er noen holdbar definisjon. Det finnes forventninger ut over det å være penisinnehaver. Noe psykologisk, eller muligens noe moralfilosofisk, det handler uansett om et sett med ganske vage standarder som i sum total ender med at man i det praktiske liv blir betraktet som “en av gutta” og dermed oppnår respekt som “mann” … noe som synes ganske viktig når man er 18-20 år gammel og skal prøve seg i det virkelige liv for første gang. Det livet man ser fremover mot består jo mest av rykter før man selv har vært på stedet og undersøkt saken, så kan man siden tro eller ikke tro på det man hører, det er uansett et faktum at folk ofte sier ting som “han er ingen ekte mann” om noen som ikke holder mål i forhold til ymse slags sannhetens øyeblikk når det materialet man er laget av skal prøves ut, enten man der og da forstår dette eller ikke. Man vil uansett opparbeide seg et rykte. Det sosiale området handler mye om hva folk tror om deg. Hva slags tillit og tiltro de synes du fortjener. Slike ting. Standardene varierer med lokale forhold rundt om i verden men det finnes definitivt kulturelle koder som regulerer hva man oppfatter som en “ekte mann” og atferd som avviker sterkt fra dette vil medføre at folk oppfatter deg som tvilsom og de vil dermed behandle deg annerledes enn om du oppfyller alle punktene på den kulturelle sjekklista for å være “en av gutta”.

Hva som er galt med Putin virker ikke som et tema verdt å diskutere. Den jævelskapen han har satt i gang i Ukraina kan bare ende med Russlands totale kollaps. Eller for å være mer eksakt: Russisk imperialisme må avvikles en gang for alle. Det er sant at de ikke er det eneste verdensproblemet i denne dystre kategorien men det er de som er problemet akkurat nå. Heldigvis er det ikke min jobb å finne veien ut av denne stupide labyrinten av løgner og “historisk ambisjon” men i den grad det finnes noen snarvei så handler denne om å avsette Putin og starte forhandlinger om krigsskadeerstatning og øvrige betingelser for å normalisere situasjonen. Russland er ikke mer eller bedre tjent med det som skjer enn Ukraina. Ikke på kort sikt og særlig ikke på lang sikt. Det å krige om territorium er ikke mer sosialt respektabelt enn å fise i heisen. Uansett hva slags rykte du hadde før dette skjedde så er det dette du vil bli husket for i ettertid. Hvilket bringer oss til hva som er galt med JK Rowling. Det finnes to typer litterær suksess. En som handler om å bli husket av evigheten og en som handler om å være stor i sin samtid. Noen oppnår begge. Selv kan jeg naturligvis ikke si noe om fremtiden uten å spå og som alle vet er fremtiden det aller vanskeligste man kan spå om, så jeg feiger ut og sier at JK Rowling har blitt en så stor forfatter som noen rimeligvis kan forvente å bli hva gjelder leserantall og internasjonale horder av fans som rollespiller Harry Potter, sover i kø for å skaffe seg det nyeste og heiteste, og så videre. Hun er tungt etablert som “navn” og hun er også milliardær – i pund – på grunn av salgstallene. Uansett hva hun skriver vil det bli solgt i millionopplag. Men, som Putin, vil hun bli husket av historien som bare en drittsekk. Hvorfor? Fordi hun har valgt å dø på den haugen vi kaller trans-ekskluderende radikal feminisme (TERF). Kort fortalt handler det om å definere begrepet “kvinne” ut fra en slags biologisk mystisisme som fokuserer på reproduksjonsorganene – i praksis det samme som å definere menn som “mennesker med pikk” – heller enn å vurdere kvinnerollen som et element innenfor kulturen. Din kvinnelighet sitter i fitta, ikke i hodet, og ihvertfall ikke i atferden din.

Jeg må tilstå at jeg egentlig aldri har filosofert over hva det vil si å være en “ekte kvinne” siden dette virker å ligge langt utenfor mitt fagområde. Jeg er jo uansett ikke noen kvinne … og når det kommer til “kvinnetype” er det vanskelig å tyde min personlige historie på området kjæresteri. De har vært tildels veldig forskjellige, så jeg kan bare konkludere med at jeg tiltrekkes av “personlighet” mer enn “type”. Og som vi alle vet blir personligheter bare mer og mer forskjellige jo nærmere vi studerer dem, selv om det naturligvis er enkelt å stille opp en sjekkliste for hva som må foreligge for at vi skal oppfatte folk som “ekte” menn eller kvinner. Uansett er det vi ser på litt avstand nesten alltid noe annet enn det vi finner når vi etablerer et personlig forhold, enten dette er som venn, eller seksualpartner, eller hva som helst annet slags personlig forhold det går an å ha til noen. (Som man ser, jeg stiller meg skeptisk til begrepet “upersonlig sex” og oppfatter dette mer som en form for personlig kontakt som ikke inkluderer de mentale og emosjonelle delene av personen.) Uansett må det sies at blant alle de mennesker jeg påtreffer i den vanlige sosiale hverdag så skjer det nesten aldri at jeg opplever kjønnsorganene deres som aktuelle områder å utforske. Hvis de ser ut som menn og kaller seg menn så er dette nok for meg. Siden kan jeg i mitt stille sinn mene det ene eller det andre om atferden deres, i forhold til “standarden”, men hva de har i trusa er for de fleste formål noe abstrakt. Ikke noe jeg ønsker å berøre verken som tema eller i fysisk forstand. Noen ganger møter man hva som åpenbart er “menn i kvinneklær” (eller det motsatte) men de få gangene dette skjer opplever jeg det ikke som støtende, ubehagelig eller personlig fornedrende på noen måte å bare forholde meg til hvordan de ønsker å bli tiltalt. Ikke minst fordi dette er mest praktisk. Det er jo for fanden ikke mitt problem å regulere atferden til voksne mennesker, eller andres barn for den saks skyld. Behøver jeg å forstå folk for å forholde meg til dem? Nei på ingen måte. Og dersom de siden oppfører seg på måter jeg ikke ønsker å assosieres med er det også mer praktisk å bare fjerne meg selv fra bildet enn å starte et prosjekt for atferdsendringer hos mennesker som ikke er meg selv. 

 

Bruker ikke "sosiale media". Har ingen interesse for "sosiale media".
Posts created 1011

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top