Blir retten til privatliv avviklet?

Referanseartikkel: NRK.no

Som alltid viser Fremskrittspartiets representanter at de er evneveike når de gråter på vegne av “folks privatliv”. Evneveik man jo være for å assosiere seg frivillig med en sånn politisk bevegelse. Imidlertid vet de hvem som stemmer på dem, så de trekker frem hundefløyta og blåser en munter melodi til ære for alle nazier og pedoer som er redde for at politiet skal komme og ta dem. Fascister i Norge er som de er over hele resten av verden: Korrupte og mentalt tilbakestående avskum.

Men nok om det. Vi behøver ikke engang å ha denne debatten, fordi nettet er ikke et privat sted. Uavhengig av hvor kroppen din befinner seg så er “avataren” din i et offentlig rom når du er logget på internett. Dette er jo ingen ende-til-ende-samtale som politiet behøver rettslig kjennelse for å overvåke, alt man selv legger ut på nettet har blitt frivillig publisert – altså presentert for et åpent publikum – og bør være like ukomplisert å bruke i en etterforskning som en plakat man henger opp på det lokale supermarkedet.

Selv er jeg overrasket over at politiet ikke allerede har et opplegg for å “overvåke, lagre og analysere store mengder åpent tilgjengelig informasjon” — og det virker som om dette mandatet kommer mer enn tyve år for sent. Jeg mener, jeg er selv vel så “edgy” som noen annen man kan finne på nettet, og det kan godt hende jeg går over streken for hva som er lovlig noen ganger, særlig når det gjelder “fornærmelser” av personer og grupper, men jeg har ingen “hemmeligheter” og jeg skifter ikke mening alt ettersom hvem jeg prater med der og da, men jeg er på ingen måte redd for politiet, eller hvem som helst andre som eventuelt har til oppgave å overvåke og moderere innhold på nettet eller i samfunnet forøvrig. Jeg er ingen fiende av loven og “systemet” — jeg er bare ikke enig i alle detaljer rundt alt de gjør til enhver tid. Herregud, hvem er redd for politiet? Det er i så fall kanskje noe de burde snakke litt med Doktor Freud om. Det virker ikke riktig navla.

Det virker i utgangspunktet like opplagt at politiet skal følge med på nettet som at de med noe regelmessighet skal sende noen sivilspanere til utesteder hvor de vet at mange kriminelle vanker; uten at de ser etter noe spesielt, det er bare for å danne seg et passivt inntrykk av ting. Hvem som viser hva slags kroppsspråk overfor hvem og den typen ting. Kanskje lære seg å gjenkjenne ansiktene til kjente kriminelle. Hva vet jeg? Politiet er et yrke jeg aldri har følt noen form for tiltrekning til, men det gjelder forsåvidt alle jobber som handler mye om å “håndtere mennesker”. Jeg har ikke den rette typen tålmodighet og jeg opplever det som moralsk forkastelig å “late som” om jeg er interessert i dem og de dustete problemene deres. Uansett, hva jeg tror er at politiet har fulgt med på nettet hele veien, litt på samme måte som de følger med på livet på gata med “politiblikket” sitt, bare at nå har de fått et formelt mandat til å utvikle bevismateriale på denne måten. Hvorfor er folka i Fremskrittspartiet bekymret for dette? Hva slags stemmer fisker de etter? De som har noia for ytringsfriheten sin?

For meg ser det ut som om det fundamentale problemet i dette bildet er at folk rett og slett ikke forstår at internett er et offentlig sted. Javisst sitter man hjemme i bare underbuksa eller whatever – folk pynter seg jo ikke for å gå på nett – men det er en illusjon å tro at man er hjemme og derfor kan innta et avslappet forhold til normal etikette, og samfunnets sosiale kjøreregler forøvrig. Snarere tvert imot. Denne illusoriske hjemmefølelsen får folk til å si og gjøre ting de aldri ville gjort “i den virkelige verden”. Jeg vet ikke om det foreligger noen klar juridisk definisjon av nettets natur, altså et lovmessig grunnlag for å påstå at nettet er et offentlig sted, men jeg vil tippe nei. Jeg tror ikke særlig mange så langt forstår at det ikke går an å klassifisere nettet innenfor den samme meningshorisonten som man brukte på “gamle” media før i tiden, men det begynner å demre for folk at vi står overfor noe genuint nytt, som kommer til å kreve genuint nye politiske grep. Blant annet må de som eier og driver “sosiale media” påføres strafferettslig ansvar for det de tillater på plattformen sin. Klarer de ikke å drive en ryddig butikk så må de tvangsavvikles. Det er ikke vesentlig om de har millioner av brukere som oppfører seg som folk — hvis ikke plattformen klarer å identifisere og ta ut pedoer og nazier “innen rimelig tid” så kan ikke plattformen tillates å eksistere. Slik har ting blitt.

Noe som øyeblikkelig vil drepe alt annet enn de oppriktig interesserte – som nettet jo ble designet for i utgangspunktet – er om man på noe vis fikk til å innføre totalt globalt reklameforbud på nettet. Med andre ord, ta alle pengene ut av ballongen, så får vi se hva som forblir svevende. Når folk ikke lenger får betalt for å masseprodusere vås vil dette dempe de verste eksessene. Det vil fortsatt finnes mange som fremstiller og legger ut innhold, men de vil gjøre det fordi de synes dette er noe artig å holde på med, ikke fordi de har det som “jobb”. De som opererer på en semiprofesjonell basis får eventuelt organisere noen slags “crowdfunding” på annet vis, slik for eksempel mange gjør på YouTube, men reklame = nei. Det er altså hva jeg tenker. Ta fra dem pengene. Litt av en gledesdreper, ikke sant?

 

 

Bruker ikke "sosiale media". Har ingen interesse for "sosiale media".
Posts created 1030

2 thoughts on “Blir retten til privatliv avviklet?

  1. Illskinne betydning og bruk. Skinne sterkt og skarpt. Sitat; (Mikkjel Fønhus i boka Hallingsvarten, “de vide flåene illskinte så vakkert i vintersola”.
    Fra Den norske Akademiske Ordbok.

    Enda en en gang har du et illskinnet innlegg som flere enn sånn ca 80 mennesker burde få med seg. Skal tipse Nrk. En motdebattant til Amundsen i Dagsnytt 18, der han blåser i hundefløyta si til de evneveike, korrupte og mentalt tilbakestående tilhengerne, som du sier. har vært noe det, tenker jeg.

    1. Det politiske spillet handler ikke om “sikre stemmer” – enten de er for eller mot deg – men om de som “kanskje” vil stemme på partiet ditt hvis du gjør deg ven i målet og appellerer til de rette følelsene. Det eneste positive aspektet jeg ser ved Fremskrittspartiet er at de hver for seg er så late og inkompetente at de neppe vil være i stand til å gjøre særlig mye skade før folk fersker hva som er i ferd med å skje og avsetter dem.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top