Det finnes ikke noe mer patetisk og impotent enn en sint mann. Det å terge hissigpropper har siden tidenes morgen vært en alminnelig fornøyelse blant barn og andre. Alle vet at bjeffende hunder ikke biter. Likevel har dette raseriuttrykket nærmest blitt til en arketype innenfor det 21. århundrets internett-baserte kultur. Det er knapt mulig å forestille seg et kommentarfelt i noen som helst slags sammenheng som ikke inneholder multiple skrivestykker preget av passiv aggresjon, etter alt å dømme designet for å målbære et ikke retningsbestemt raseri som i vekt og verdi best kan sammenlignes med det å skrike mot månen. Vi kan trygt fastslå at det finnes enorme mengder skjult frustrasjon ute i befolkningen. Det essensielle spørsmål må være hva vi gjorde med all denne energien før det gikk an å “blåse ut” på nettet. Fantes det den gangen andre mekanismer eller er dette et helt nytt fenomen på alle måter?
Det sies at internalisering av følelser ikke er sunt. Man bør finne måter for å uttrykke det man bærer på ellers kan det gå ut over både fordøyelsen og det kardiovaskulære systemets balanse. Så langt så vel, men vi kan ikke bare overse det faktum at et vesentlig element tilknyttet det å være et voksent og ansvarlig individ er at man evner å beherske seg, selv om man står midt oppi en kokende situasjon. De som har dårlig eller ingen impulskontroll befinner seg i en kontinuerlig risikosone i forhold til å miste sin frihet til bevegelse og deltagelse i det alminnelige samfunnsliv. Blant de klassiske filosofer er det vel bare Aristoteles som så noen verdi i sinne, men selv han mente at dersom det foreligger en konflikt kan sinne være et formålstjenelig infanteriregiment å ha til disposisjon men det må aldri bli selve generalstaben. Alle som noen gang har praktisert noen form for kampsport har blitt fortalt at hvis du blir sint kommer du til å tape, fordi bare de som kan holde hodet kaldt vil ha noen egentlig nytte av de mange tusen timer med trening som de har investert i det å tilegne seg teknikker. Derfor alle de tilsynelatende latterlige konfrontasjonene under pressekonferanser og lignende. Det handler om å psyke ut motstanderne ved å provosere og gjøre dem sinte før selve møtet i ringen finner sted.
Men det å være sint på nett er noe helt annet enn det å være sint i en situasjon hvor nevekamp er et aktuelt alternativ. Mange har formodentlig helt korrekt påpekt at trollene på nett ikke ville turt å si det de sier til folk dersom de fysisk sett befant seg i det samme rom. Det gode norske ordet kjeltring har sitt etymologiske opphav i det gammelfrisiske ordet keltering som i direkte oversettelse betyr landstryker, det vil si en som ikke hører hjemme noe sted og som derfor ikke føler noen lojalitet i forhold til et lokalmiljø, med alle sine koder og restriksjoner for hva som er akseptabel atferd, men ordet finnes også i en verbal form, sik keltern, som betyr å skjelle ut noen, eller det å bruke et grovt og ubehøvlet språk. Dette gir oss et ganske interessant kriminologisk perspektiv på det å være sint på nettet. Kjeltringstreker er ikke noe folk typisk setter i gang med dersom de tror det er overveldende sannsynlig at de vil bli tatt og straffet mer eller mindre umiddelbart. Anonymiteten på nett er en forutsetning for at man skal kunne oppføre seg på måter som aldri ville fungert ute i den fysiske virkeligheten. Det nettbaserte sinnet fremstår som en form for beruselse som folk kan hengi seg til bare fordi de antar at dette ikke vil ha noen konsekvenser for dem. Slik sett er trolling på nettet et billig og lett tilgjengelig rusmiddel som kan være avhengighetsskapende, kanskje til og med psykoseinduserende i ekstreme tilfeller.