Hei du som har innvandrerbakgrunn

Statistisk sentralbyrå definerer en innvandrer slik: Innvandrere er definert som personer som selv har innvandret til Norge, og som er født i utlandet av utenlandsfødte foreldre og fire utenlandsfødte besteforeldre. Slik sett vil for eksempel en såkalt norskamerikaner være å betrakte som innvandrer selv om vedkommende har bare “norske” slektninger og snakker språket. Jeg antar denne definisjonen har noen slags juridisk betydning i forbindelse med papirarbeidet som må til for å etablere statsborgerskap og få norsk pass, men det sammenfaller ganske bra med min egen intuitive følelse for saken.

Begrepet “innvandrerbakgrunn” er imidlertid mer flytende.

Man defineres som norsk hvis man er født og oppvokst i Norge, snakker språket og deltar i samfunnet, uansett foreldrenes status i så måte. Hvis man skal snakke om etnisk norsk bør man helst ha et par tusen års godt dokumentert stamtavle fra Norge, ellers har man bakgrunn som innvandrer. Det at man er hvit i huden betyr ingenting i denne forbindelse. Det finnes alle mulige slags hvite folkeslag. Alt dette beviser er at man har en varians i to spesifikke gener, pluss vanligvis et tredje som styrer øyenfargen. Begrepet rase er uvitenskapelig. Vi kunne sikkert stilt opp en oversikt over de genetiske haplogruppene og bruke dette til å kategorisere “raser” men hva er poenget? Mange som tar en av de kommersielt tilgjengelige gentestene som viser “hvor familen din stammer fra” blir dypt sjokkerte over det de finner ut. Man finner de mest usannsynlige blandinger gående løs der ute. Tenk tusen år. Mye kan skje. Det har det som regel også gjort.

I utgangspunktet betrakter jeg rasisme som en litt mentalt tilbakestående unnskyldning for å være en kødd. Man har lyst til å være jævlig så man tar tak i et eller annet som man rimelig enkelt kan forklare for seg selv. Det finnes til og med folk oppi dalen hvor jeg bor som bruker det at man er fra nabobygda på dette viset. Skrukkedølene er arvefiender til Gnukkedølene. Sånn har de holdt på i tusenvis av år. Det beste man kan gjøre er å ikke blande seg inn i saken. (Du kommer uansett ikke til å forstå forklaringen.) Imidlertid finnes pseudovitenskap. Det finnes fortsatt tabeller over skalleform og hårfarge som ble utarbeidet for hundre år siden og vel så det, men dette har ingen relevans i en tid når man har anledning til å foreta eksakte gentester, som på det mest presise vis som for øyeblikket er teknisk mulig vil påvise hva slags avstamming du faktisk har. Hvorfor bruke Olabil når du kan kjøre Mercedes?

Det er i det hele tatt ikke særlig mye som er holdbart i de kategoriene folk sorterer hverandre etter. Hele greia er latterlig idiotisk. Etter min mening er det eneste som teller at du passer jobben din, betaler skatt, og ellers oppfører deg som folk. Hvis ikke blir buen din rent for veik (parafrasert etter Einar Tambarskjelve, på frimerket i bildet ovenfor) og pilene du skyter etter andre har ingen moralsk kraft. Bare de som på konstruktivt vis bidrar til samfunnet har noe slags rettmessig grunnlag for å mene noe om samfunnet. Og selv da er det som regel best å holde kjeft. Det finnes til enhver tid mye kritikkverdig og ting som har “forbedringspotensial” (som eiendomsmeglerne sier), men hvis man ikke klarer å presentere en tydelig sak, som er “aksjonerbar” på tiltaksnivå, og argumentere rasjonelt for denne saken på lovmessig politisk vis, innenfor rammen av de demokratiske spillereglene, så er det definitivt best å holde kjeft.

Noe artig i denne sammenhengen er at “norsk” er noe jeg bare kaller meg når jeg er i utlandet, og selv da bare for å spare tid. It’s complicated. Hvis noen her i Norge spør hvor jeg kommer fra så er svaret at jeg er bortimot så trøndersk som det går an å bli, selv om jeg får til å snakke bokmål. Da er vi plutselig over i en helt annen debatt. De fleste vil umiddelbart godta påstanden om at trønderne har sine egne trøndergreier gående som det for andre kan være tildels vanskelig å forstå. Trøndersk identitet. It’s a real thing. Sant ja? Det er i det minste sant for trønderne. Vi er til resten av Norge som skottene er til Storbritannia. Trøndelag er en nasjon. Riktignok medlemmer av den norske staten men det er bare etter en 1200 år gammel konvensjon. Trøndelag har eksistert vesentlig mye lenger enn Norge, uten at vi går rundt og blærer oss over det. Ihvertfall ikke så lenge vi er edru. Hvilket bringer meg til det siste punktet på dagsordenen: Du har ikke noe å tjene på å skjenke en trønder. Du kan tro meg eller ikke tro meg, men hvis du ikke tror meg og prøver har du bare deg selv å takke for det som skjer i timene som følger.

 

 

Bruker ikke "sosiale media". Har ingen interesse for "sosiale media".
Posts created 1026

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top