Så kaldt at snoppen ramler av

En mindre nyhetshistorie på NRK.no handler om en svensk skiløper som forfrøs pikken under et verdenscuprenn i Ruka (som jeg tror er i Finland, men jeg er ikke sikker). Det gjorde jævlig vondt sa han i en kommentar hvor han også etterlyste en høyere nedre grense for når man anser at det er for kaldt til å sende skiløpere ut i løypa. Herregud, tenker jeg. Man får som man fortjener. Selv opplevde jeg at det var tungt å starte bilen i dag tidlig, noe som fant sin forklaring da den endelig tente og jeg kunne lese av termometeret at det var 23 kalde. Som alle vet begynner jo dieselmotorer å oppføre seg uregelmentert sånn omtrent ved minus tyve, men jeg har nettopp fått – ikke helt det korrekte ordet – nytt batteri så det bør gå bra ut denne sesongen. Imidlertid har jeg ingen sympati for folk som driver med sport og spill ute i kulda og kommer til skade av denne grunn. Er de fullstendig fette sinnssyke? Hvis du er så evneveik at du ikke helt av deg selv forstår at du ikke skal ut og fly på ski i minus tyve så er det egentlig like greit om du ikke får til å formere deg som en følge av toskeskapet. Selv “måtte” jeg i butikken fordi det var noe jeg manglet, men jeg ville foretrukket å holde meg hjemme og vente på mildere vær.

Det er greit at man er nordmann – eventuelt svenske, finne eller russer – som har vært ute en vinternatt før og det ene med det andre, men man skal faen ikke kødde med kulda. Det er mer enn dieselmotorer som begynner å oppføre seg hikkete og hakkete når tempen faller lavere enn minus tyve. Menneskekroppen er ikke laget for ekstrem kulde, ihvertfall ikke hvis en kondomtrang skidrakt er det eneste som skiller huden fra lufta. Men om man kler på seg gode klær i mange lag så begynner vi å snakke om noe, som imidlertid ikke er hvordan folk oppfører seg innenfor konkurranseidrettene, hvor de bokstavelig talt risikerer liv og lemmer for et konsept jeg ikke engang forstår. Ta for eksempel dette såkalte Birkebeinerløpet som hvert år går over fjellet mellom Rena og Lillehammer, til minne om noen vikingsaker. Var det ikke noe med å stappe en kongssønn under frakken og så flykte over fjellet for å redde livet til krabaten? Jeg gidder ikke å google det akkurat her og nå. Det er ikke vesentlig for poenget, som er at selv om jeg kan se at det er en fin – men kanskje litt vel lang – dagstur på ski, så blir jo alt ødelagt av at det er opptil flere tusen andre som puster, peser, sikler og driter seg gjennom den samme løypa på den samme dagen. Er det noe trivelig da? Herregud. Jeg prøver å forstå, men jeg klarer bare ikke å se hva som er så gildt med å delta i denslags arrangementer. Hele opplegget ser bare perverst ut i mine øyne. Imidlertid skjønner jeg at det er mange penger inne i bildet og derfor must the show go on, som man sier. Det er viktig for turistnæringen, eller noe. Folk konfronterer og overvinner sine egne begrensninger og så videre. Kanskje man til og med blir fanget opp av et fjernsynskamera. Det er stor stas og mye ståhei. En tradisjonsrik greie, nesten som en Holmenkollsøndag, bortsett fra at det er i Østerdalen, hvor man typisk ser flere ulver enn konger (selv om man strengt tatt ikke ser ulven heller, med mindre den ønsker å bli sett). Er det viktig for meg? Neppe. Jeg setter det på kontoen for alle bisarre ting som mennesker gjør, mot seg selv og mot andre. Det er en stor konto.

 

Bruker ikke "sosiale media". Har ingen interesse for "sosiale media".
Posts created 1026

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top