Taktikken for panikken i trafikken

 

Det tar meg et par timer å kjøre hjemmefra til nærmeste trafikkstasjon, men det må man jo hvis man skal fornye førerkortet på storbil. Hvert femte år, for å være eksakt. Det består i praksis bare av å gjennomføre en helsesjekk og levere papirene fra legen til Biltilsynet men det tar noen timer og koster noen kroner. 

Mange mener at alle som tar lappen burde ha et par obligatoriske timer i storbil for å få det rette perspektivet på trafikken. Folk er jo for faen klin kokos. Det betyr den sikre død å fronte med en storbil i vanlig landeveisfart men folk tar vanvittige sjanser med disse forbikjøringene sine allikevel. Spør en yrkessjåfør. Alle har en historie.

På tørt føre, med gode bremser og en sjåfør som er kjapp på labben så tar det omtrent halve strekningen for en storbil å bremse ned fra åtti til full stans i forhold til en vanlig familiesedan, men dette endrer seg dramatisk når det er glatt, hvis bremsene er dårlige eller hvis sjåføren ikke er hundre prosent årvåken. Tenk over saken. Dette er fysikk. Hva tror du skjer når femtenhundre kilo stål møter femogtyve tonn stål? Vær forsiktig med storbilene. Ikke tro at de ser deg. Ikke tro at de vil, eller engang kan, bremse.

Da jeg bodde i tjukkeste Oslo sentrum på 80-tallet hadde jeg ikke bil. Det beste var å bare leie noe hvis det var aktuelt med noen slags langtur, men for praktiske formål i hverdagen ville en bil bare ha vært noe brysomt og kostbart. Har du ikke fast, gratis parkeringsplass i Oslo er det beste rådet “glem det”. Og selv da er ting som innbrudd og vandalisering noe du må regne med skjer av og til. Jeg jobbet med å kjøre lastebil for en som gav meg “fri disposisjonsrett over bilen utenfor arbeidstid” … som var en poetisk omskrivelse for at det var mitt problem å få parkert faenskapet. Stadig skjedde det noe kødd med den bilen. Hvem skulle trodd det var så vanlig å kaste privat søppel opp på planet på en tilfeldig lastebil som man ser stå parkert?

Veien fra der jeg bor og til der hvor Biltilsynet ligger er en jeg kjenner godt. Gudene vet hvor mange ganger jeg har kjørt den ruta. Antallet storbiler som ikke ser helt bra ut på den veien er direkte nifst noen ganger, særlig om vinteren. Hver gang de har kontroll er det noen storbiler som er så føkka at de klipper skiltene der og da. Hver vinter ser man semier som har mistet veigrepet og gått i grøfta. Alt for mange har alt for dårlig tid. Du er heldig hvis berging er det eneste problemet ditt sånn sett. For det går ikke an å si at det var uflaks hvis man mister veigrepet med slitte dekk på vinterføre. Men næringslivet må spare penger så da går det som det går.

 

Bruker ikke "sosiale media". Har ingen interesse for "sosiale media".
Posts created 1017

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top