Ting man kan ha i fiseringen

Det snakkes om elektr.i.fisering av oljeutvinningen på norsk sokkel.

Dette er mildt sagt ikke korrekt fokus. Det vi må snakke om er hvor raskt vi kan stenge ned hele faenskapet. Fordi … selv om vi hadde gjort dette for tyve år siden ville det allerede vært for sent dersom vi ønsker å unngå svært alvorlige konsekvenser av all toskeskapen fra det forrige århundre. Selv om vi nå i dag slutter å brenne fossilt brennstoff vil det ta flere hundre år før trenden med oppvarming av atmosfæren snur. Det er som en supertanker, eller et stort fly. Man kan ikke bare bremse og tro at dette er alt som kreves. Greia må landes, bringes til havn eller hvordan man enn ønsker å følge metaforene.

Enhver bør med sine egne øyne kunne se at “noe har skjedd” med været, som er den synlige delen av klimaet.

Drastiske tiltak er nødvendige. Vi har valget mellom å gjøre dette frivillig eller vi kan vente til vi ikke lenger har noen andre valg enn å løpe for livet. Igjen: Det var “for sent” for tyve år siden. Den situasjonen vi har nå er hundre ganger verre enn hva vi kunne hatt dersom vi hadde begynt å gjøre det riktige allerede da. Men når det er sagt, jeg tror ikke noe kommer til å skje. Jeg tror alt vi får er en masse pjatt som ikke gjør noen forskjell i det store bildet, men det får folk til å “føle” at de bidrar, eller hva vet jeg. Dumt er det uansett. Verdensøkonomiens forhold til kull, olje og gass libner en lungekreftpasient i siste stadium som insisterer på at det ikke er noe problem å røyke tyve om dagen.

Var det opp til meg ville jeg allerede i dag skrudd opp pumpeprisen på bensin til hundre kroner. Diesel minst det dobbelte. Dette ville gi et mer korrekt perspektiv på hva det egentlig er man driver med når man bruker kjøretøy med forbrenningsmotor. Imidlertid ville jeg samtidig gjort all kollektivtrafikk gratis og skrudd opp vrakpanten til minst hundre tusen per kjøretøy. Urimelig bør man jo ikke være. Hvorom allting er, vi kan ganske snart forvente å se en systemkollaps i verdens matvareforsyning. Noe som vil ligne på finanskrisen i 2008, med den vesentlige forskjell at man kan ikke spise mat fra fremtiden (tilsvarende å frikjøpe bankene med kreditt), så det vil ikke finnes noen lettvint måte å fikse problemet. Som enhver kan se, det er mange gode grunner til at sånne som meg ikke bør være politikere, men hvis jeg likevel var en ville jeg fokusert på matvareforsyningen over de neste ti år. Per i dag importerer Norge omtrent halvparten av all maten vi behøver hver dag. Muligens finnes det tiltaksplaner for når dette ikke lenger er mulig, men i så fall har jeg aldri hørt noe om det.

 

 

Bruker ikke "sosiale media". Har ingen interesse for "sosiale media".
Posts created 1030

2 thoughts on “Ting man kan ha i fiseringen

  1. Helt fantastisk tittel, og spinnvilt innlegg. Hundre kroner litern, da hadde ikke jeg hatt noe liv å leve. Fint at du skriver hva du mener da, positivt tilskudd til bloggplattformen.

    1. Selv bor jeg i Østerdalen og det er minst en mil å reise uansett hva jeg skal så jeg ville blitt hardt rammet av min egen politikk, men du vet hvordan dette funker, må man så må man, men så lenge man ikke må har man en tendens til ¨ville “vente litt og se”.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top