Som alle vet kan man observere målrettede beslutningsstrategier – intelligent atferd – hos den gule slimsoppen som har latinsk navn Fuligo septica. Vi vet ikke hvorfor, men vi vet at dette fascinerer forskerne, slik at det publiseres stadig nye studier av slimsoppens hukommelse, problemløsing, tilpasningsdyktighet og den typen ting. Foreløping har jeg ikke hørt noe om kommunikasjon, men det virker som om det har dannet seg litt samling rundt idèen om at denne skapningens atferd ikke er et tegn på intelligens – slik vi vanligvis definerer konseptet – men heller noen slags naturlig mekanikk som handler om mønsterdannelse. Hele greia åpner noen interessante filosofiske problemstillinger. Ting kan jo betraktes fra mange vinkler.
For det første er atferden hos gul slimsopp neppe det beste temavalget hvis man har invitert noen på den første daten. Jeg vil tro at sjansen for avvisning er relativt stor. Ihvertfall på høyde med mesopotamiske balsameringsteknikker i den eldre bronsealderen – som jeg selv har prøvd ut som sjekketriks – men fortsatt bedre enn for stor entusiasme for fotball, som de fleste eksperter på området fraråder deg å tilstå i din Tinder-profil. Min posisjon i debatten er “uinteressert” når det handler om selve prosessen med å finne kandidater, holde audition og – jeg antar ideellt sett – etterhver etablere noe slags samliv med en passende person. Imidlertid synes jeg det er fascinerende å lese folks historier om erfaringer de har pådratt seg ute i den nye tidens sjekkemarked, det vil si de spesifikt nettbaserte “dating-appene” og den typen ting. Jeg er jo så gammel at jeg husker en tid da alt sånt foregikk på organisk vis, selv om det så klart fantes kontaktannonser og det ene med det andre, både i vanlige dagsaviser og pornoblad.
Verden ville ikke vært forutsigbar om det ikke til stadighet dukket opp bekymringsmeldinger fra ymse synsere som også har sett på nettalderens sjekkemarked og konkludert med at dette ikke støtter prinsippet om menneskelig forplantning. Jeg så en kis som skrev noe om “den tapte uskylden” som etter hans mening er en konsekvens av at “de vet alt om hverandre før de engang møtes for første gang”. Jeg vet ikke om dette stemmer, eller hvis det stemmer, at det må være et problem at partene har fremlagt alle krav og forventninger de har til en potensiell partner før de engasjerer hverandre til et fysisk møte. Som sagt, jeg husker en tid da det å “invitere noen ut” var en typisk førstegangstaktikk så var det siden meningen at man skulle finne ut av hverandres personlighetsstruktur underveis. Rent umiddelbart ville jeg tro det er best å ha dette avklart på forhånd slik at man ikke kaster bort verdifull levetid på “dødfødte møter” med folk man uansett ikke passer sammen med. Men igjen, det er sikkert en smakssak. Kanskje tror folk på “magisk umiddelbar kjemi” som skal oppstå første gang man ser hverandre inn i øynene, så handler resten om å jenke seg og tilpasse seg til hverandres nykker underveis. Jeg føler ikke at jeg er i noen god posisjon til å si hva som er rett og galt her.
Imidlertid har jeg peiling på musikk — og anbefaler denne kliss nye singelen.













