Svaret er “en mengde av ukjent størrelse” hvis spørsmålet er hvor mange ganger jeg har sagt at det finnes ikke noe slikt som folket. Derfor bør du dra frem oppmerksomhetskniven og spisse ørene hver gang noen bruker dette ordet, fordi det er et idiotsikkert tegn på at de planlegger å føkke deg på noe slags vis. Vær beredt, som speiderne sier. Hvis du ikke følger med så vil du bli lurt. Kanskje vil du bli lurt uansett, men hvis du skjerper deg har du i det minste en mulighet til å oppdage hva som er i ferd med å skje tidsnok til å posisjonere deg bedre når jævelskapen kommer. Samfunnet har sine interessegrupper av ymis karakter, men “folket” er ikke en av dem. Det går ikke an å jobbe til fordel for folket. Politikerne har alltid favoritter og alle jobber for “sine” folk. Spørsmålet er bare hvor mange det er av dem. Som alle vet spiller det ingen rolle hva slags fine planer og beundringsverdige moralske prinsipper man har hvis man ikke oppnår et tilstrekkelig antall stemmer når det er valg. Stemmetallet er jo den eneste gangbare valuta i et system med parlamentariske valg.
Når det er sagt så er ikke norske politikere typisk så raske med å hente frem “folket” som argument. Norge er i det store og hele et ganske venstrevridd land, som i praksis betyr at folk er godt utdannede. Motsatt for eksempel i USA, hvor den sittende regjeringen har et opplegg for å avvikle hele utdanningsdepartementet — under henvisning til at det er en privat sak hvor mye og hva slags utdanning man ønsker å tilegne seg (og påføre barna). Betalingsskoler vil sikkert hjelpe. Hva vet jeg? Spør du omtrent hvem som helst du finner på gata så vil typisk de svare at om de hadde hatt råd til det så ville de betalt for at barna deres skulle få en så bra utdannelse som mulig. I praksis betyr det noe som er “bedre” enn vanlig folkeskole, uansett hvordan man måler slike ting. De religiøse vil ha mer av sin egen religion inn i grunnfagene og mindre av alt sånt som distraherer elevene i forhold til den rette tro og lære, mens mer “åndelige” elitetyper velger Steinerskole eller Montessori. Er hjemmeskole tillatt i Norge? Jeg vet ærlig talt ikke, men jeg håper ikke det. Noe av det beste med en allmenfaglig grunnskole er jo at det skaper litt rom mellom barna og foreldrene deres. Selvstendig tenkning er dessverre ikke noe eget fag, men man får det likevel inn litt sånn “sideveis” gjennom andre – og friskere – impulser enn foreldrehjemmet.
Vi runder av med en munter tysk trudelutt innenfor sjangeren “krautrock”.













