CAVALIERE D’ORO CHIANTI CLASSICO RISERVA 2016

Noe av det smarteste man kan gjøre etter å ha pådratt seg “uforutsette” (ikke totalt, men de var ikke ventet akkurat nå) fakturaer for drøyt ti tusen i løpet av en dag, må være å blåse enda et par hundre på en flaske vin. Jeg drikker veldig lite alkohol, men når det først skal være så skal det være noe som er verd å huske. Saken er at jeg har nesten fått tilbake følelsen i leppa etter å ha gjennomført en rotfylling i dag, som utgjør 4750 av de nevnte utgiftene (men det er definitivt verdt noen laks å slippe å ha tannverk). Resten er “diverse bilutgifter”. Forbløffende hva man får til i løpet av en dag når man står på litt.

Hva er den beste alkoholen? Hvis man ser profesjonelt på saken, si for eksempel hvis man har tenkt å ta livet av seg selv med alkohol men bruke litt tid på prosjektet, for å utforske torturen som ligger mellom beslutningen om å dø og selve dødsfallet, vil jeg anbefale hjemmebrent. Billig og brutalt effektivt, ren rå sprit vil få deg i grava raskere enn noen annen form for langdryg alkoholforgiftning. Jeg er ikke en gang sikker på om det går an å dø av bare vin, men man kan i det minste svekke resten av helsa såpass at man blir svak overfor alle tilfeldig forbipasserende sykdommer. Naturen (og statistikken) gjør resten.

Jeg har imidlertid ikke tenkt meg dit. En flaske vin en dag det passer slik er ikke noe problem. Hva skal man kalle det? Å skeie ut med rusgift etter en tildels irriterende dag. Altså, når det gjelder tannverk så er det jo ikke noe spørsmål. Man må bare få det gjort. Hva som enn er nødvendig, koste hva det koste vil. Sånn er det ihvertfall for meg. Jeg er ikke nødvendigvis noen pyse men jeg vet ikke engang hva jeg skal gjøre med tannsmerter. Det er Guds straff til menneskene. Her. Bare ta pengene mine. Ta mer enn jeg har. Jeg kan stifte gjeld. Alt som betyr noe her og nå er å bli kvitt tannverken. Hva slags forhandlingsposisjon har jeg? Ingen. Ta hva du vil, bare fiks dette.

Når det gjelder bilen så er det noe jeg må ha, akkurat som tenner. Rent teknisk sett kunne jeg kanskje ha klart meg uten, men ikke slik verden er konfigurert akkurat nå. Faenskapet trenger service. Service koster penger. Det ene med det andre. En forstilling her og en jeksel der, livet går videre. Er det noen flere som skal ha betaling før jeg stenger sjappa og går hjem? Ikke sant, dette er ikke mystisk, det handler om fortjeneste, altså det man fortjener, nærmere bestemt Caballero d’Oro rødvin fra det herrens år 2016. Men ting ennå var relativt normale. Husker du? Det var en uskyldig tid, full av håp som man kunne tro på. Jeg skåler for 2016 og klinker med brilleglasset.

De eneste instrumentene jeg egentlig følger med på når jeg kjører bil er turteller, forbruksmåler og lading. Resten er mindre viktig. Jeg er en profesjonell sjåfør. Driftsøkonomien er som regel det man orienterer seg i forhold til. Hadde jeg ikke hatt en så bra serviceavtale som jeg har ville dagens omkostninger sikkert blitt både def fire- og femdobbelte. Det er enda en grunn til å avholde en ensom privatfest sammen med meg selv og gullridderen fra Toscana. Jeg avslutter dagen med mer gjeld enn jeg hadde da jeg sto opp, men det kunne vært verre.

 

Bruker ikke "sosiale media". Har ingen interesse for "sosiale media".
Posts created 1030

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top