Farlige forhold i Kina

Jeg har ikke selv noe forhold til TikTok, men greia er ettersom jeg forstår farlig. Hvorfor? Det har visst noe med Kina å gjøre. Tankekontroll og den typen ting. The Manchurian Candidate, for de som husker gamle filmer. Planen er visstnok å undergrave vestens politiske stabilitet gjennom å forderve ungdommen. Jeg vet ikke hvor paranoide det politiske etablissementet i Norge er i forhold til TikTok, men i USA har de definitivt utviklet noen idèer om hvordan alt henger sammen. Ihvertfall nok til at de nå har startet prosessen mot TikTok: Enten må appen kjøpes opp av amerikanske eierinteresser eller så må den fjernes fra markedet. Sikkerhetspolitikk kaller de dette. Myndighetene må ha oversikt og kontroll over hva slags media som finnes i det amerikanske samfunnet. Vi får se hvordan saken utvikler seg.

Innsamling, oppbevaring, transport og omsetning av persondata er vel hva de fleste – også jeg – er mest skeptiske til når det gjelder nettet og de som opererer der, enten de er privateide firma eller statlige aktører. Er internett et offentlig sted? Det virker som om det er litt vanskelig å regulere faenskapet. Et bra sted å begynne ville vært et generelt reklameforbud, altså rett og slett ta pengene ut av bildet, men jeg ser ikke for meg at dette noensinne vil skje — og klokken er “fem på tolv” i forhold til når avansert kunstig intelligens blir noe alle har tilgang til og kan bruke til å generere innhold på kanalen sin uten å anstrenge seg for mye på den kreative siden. Når det gjelder TikTok og hvem som eier appen er det vel å si at jeg ser liten grunn til å stole noe mer på amerikanerne enn på kineserne, eller for den saks skyld noen som driver med “investeringer”. Personlig så forstår jeg ikke hva poenget er med TikTok, men så forsto jeg heller ikke poenget med Twitter i sin tid.

Det finnes sannsynligvis et “generasjonskille” mellom de som er mest PC-orientert og de som er mest telefonorientert. Riktignok har jeg en av de smarte telefonene, men jeg bruker det bare til dumme ting. Samtaler og sånt. Jeg bruker ikke engang kamerafunksjonen særlig ofte og har nesten ingen apper installert. Bare Vipps og WhatsApp. Jeg observerer at mange rundt meg har alt mulig rart på telefonen, bruker den aktivt til hva de enn driver med på sosiale media, og i det hele tatt, men til gjengjeld sitter de med nesa nedi telefonen sin litt i overkant ofte og lenge. Pussig nok ser man ikke så ofte folk som snakker i telefonen sin, men tastefingrene er ofte forbløffende raske. Jeg har faktisk aldri “vært på nett” via telefonen. Hvorfor skal jeg det? Jeg har jo en PC. Ettersom jeg skjønner er både TikTok og Twitter (eller hva de kaller seg nå om dagen) veldig “telefonorienterte” tiltak som handler mye om hyppig og rask oppfølging av de engasjementene man har. Altså på ingen måte noe for meg. Hele grunnidèen forekommer meg å være masete og stressende. Og vi skal ikke engang snakke om Tinder og andre varianter av “sjekkeapper” som folk installerer på telefonen sin. Herregud.

 

Bruker ikke "sosiale media". Har ingen interesse for "sosiale media".
Posts created 1099

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top