Når flatulensmannen møter motvind

Flatulens er rikelig avgang av gass via endetarmsåpningen. Det er først når gassmengden blir stor, og særlig når lukten er ubehagelig, at en snakker om flatulens. For enkelte kan dette være et stort problem, selv om det sjelden er snakk om alvorlig tilgrunnliggende sykdom. Ubalanse i bakteriesammensetningen i tarmen kan noen ganger gi bakteriell overvekst, som kan føre til plagsom flatulens. Dette kan behandles med antibiotika. Enkelte matvarer øker også gassdannelsen, for eksempel bønner, linser, kål og en rekke andre grønnsaker.

(Store medisinske leksikon)

Begrepet fisefin henviser til en snobbete og hovmodig person som er “tilgjort fornem” men som ikke egentlig har noen karakteregenskaper som innbyr til en naturlig følelse av respekt. Begrepet “juniorsjef” – når det brukes nedsettende – betyr omtrent det samme. Altså en “liten” person som har havnet i en litt for stor stilling. Sånt skjer noen ganger. Særlig når ambisjonene blir påfallende mye større enn evnen til å beherske konsekvensene av å oppnå det man i utgangspunktet ønsket seg. I profesjonell sjarging kalles dette Petterprinsippet – som oftest brukes humoristisk – og det handler kort fortalt om at “enhver lovende ansatt vil bli forfremmet inntil de når sitt inkompetansenivå” med den korrolare påstand om at “alt vesentlig arbeid utføres av individer som ennå ikke har nådd sitt inkompetansenivå”. Det fisefine er således litt patetisk. Det er et signal om at denne personen ikke vet hva de driver med, så de forsøker å gjemme seg bak et røykteppe av “høflighet” og sosiale ritualer av mer eller mindre meningsløs karakter. I visse tilfeller kan trusler bli brukt for å markere den fisefines selvopplevde rang.

Skjellsordet gora (hindi) betyr i utgangspunktet det samme som farang (thai) — det vil si “en hvit person som oppfører seg som en hvit person”, i praksis som regel en turist som ikke forstår noenting om noe som helst, man bare må behandle dem med en viss overbærenhet fordi de er jo strengt tatt verken mer eller mindre enn et unyttig vedheng til sin egen lommebok, men ikke desto mindre en økonomisk viktig skapning som man kan melke så lenge man stryker og klapper dem på den riktige måten slik at de slapper av og gyter alle sine penger ut over den trengende lokaløkonomien. Enhver gora betraktes i utgangspunktet som “fisefin” – det er jo en integrert del av ordets bruk og betydning – slik at det er ikke i utgangspunktet en fornærmelse hvis noen beskriver deg som en gora fordi du står, går, kler deg og lukter som “en hvit person fra vesten”, med mindre du i utgangspunktet var en ikke-gora. Da blir saken helt annerledes. Forekommer det noensinne at såkalte etniske nordmenn kaller hverandre “pakkis”? Jeg har aldri hørt om det, men hvis det skjedde så ville det bety omtrent det samme; Du har på en måte forlatt din egen kultur og meldt deg inn i en annen — som du kanskje ikke forstår fullt så godt som du tror.

Jeg tilbrakte noen år i et forhold med en iransk kvinne som var “veldig muslim” samtidig som hun gjentatte ganger insisterte på at hun var en strengt vitenskapsorientert ateist (hun var fysiker av yrke). Hun kalte meg gora saleh. Jeg kalte henne habibi. Det var romantisk så lenge det varte. Vi skilte lag fordi hun ikke ville bo noe annet sted enn i USA mens jeg definitivt aldri ville kunne bosette meg i USA, uansett grunn. Sic transit gloria mundi, så å si. Slik forgår verdens herlighet. Man begynner å tenke over saken og ender på den motsatte konklusjon av hva man i utgangspunktet hadde sett for seg. Jeg tror ærlig talt ikke at min iranske venninne forsto hvor amerikansk hun hadde blitt før hun møtte meg. Hun var riktignok født i Iran, men familien hennes flyktet til USA før hun var gammel nok til å huske noe av dette. Hva skal man si? Selv om folka i livet mitt husker meg med varierende grader av entusiasme, så er det aldri noen som glemmer meg. Sånn er det bare. Jeg snakket nylig med min habibi. Du vet. Nyttårsgratulasjoner og det ene med det andre. Hun har fire barn nå, men ingen av dem er mine. Som jeg sa til henne da vi snakket: Har fitta di virkelig godt av så hard gruvedrift? Hun svarte at det får gå som det går. Livet er som alle vet en enveiskjørt gate med datoparkering. Selv folk innenfor vitenskapsfagene har et sentimentalt forhold til dette med å avle barn. Alt man kan gjøre er å ønske dem lykke til. De trenger det. Det er jo vanskelig å oppdra barn.

 

Bruker ikke "sosiale media". Har ingen interesse for "sosiale media".
Posts created 1030

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top