Varg i virringa

Jeg tror ikke selvskading er straffbart. Selv om det var, ville man sikkert kommet langt med forsvaret “sinnsforvirring i gjerningsøyeblikket”. For noen år siden jobbet jeg sammen med en kvinne som alltid brukte langermet, men en gang vi tok oppvasken sammen dro hun opp ermene og blottet mange stygge, parallelle arr tversover underarmene. Jeg spurte. Hun sa det var noe hun selv hadde gjort i løpet en dårlig periode i livet. Jeg spurte ikke mer. Det er ikke alt man behøver å vite i denne verden.

Selvskading defineres som skade en person har påført seg med vilje, uten intensjon om å dø. Det kan være kutting, kloring, å slå seg selv, brenning, overdosering og annet. Den som selvskader kan bruke en eller mange metoder, og den medisinske farlighetsgraden varierer fra overflatiske småskader til livstruende skader.

(Helsedirektoratet.no)

Det er litt uklart hva man eventuelt skulle tiltale noen for dersom de av sadistiske årsaker psyker noen andre til å begå selvskading, men det virker opplagt som en straffbar handling. Si for eksempel noen som har lyst til å se på dette gjennom et nettkamera og som derfor surfer på nettet for å finne egnede ofre som kan la seg overtale til å gjøre selvskadende ting. Jeg har ikke hørt om noe sånt men det ville forbause meg mer om det ikke finnes enn om det er noe som skjer hele tiden, si for eksempel i ungdomsmiljøer som glorifiserer lidelse og depresjon. Eventuelt kan man dikte opp noe. En “dødsengel” som søker etter suicidale individer på nett fordi vedkommende får et kick ut av å prate dem over kanten og se på mens det skjer. Det kunne vært et rimelig premiss for en kriminalfortelling.

Når vi går over til å snakke om “ubevisst selvskading” begynner det å bli tynn suppe, men premisset er ganske standard freudiansk, at man ubevisst oppsøker ulykken fordi man synes at man fortjener å bli straffet og fornedret. Jeg er et dårlig menneske. Egentlig er dette bare en form for “negativ narcissisme”, at man opplever masochistisk selvnytelse hver gang man får “bekreftelse” på at dette er hva man fortjener. På den annen side finnes både uflaks og inkompetanse så i hvilken grad noen nyter sin egen ulykke kan sikkert være et åpent spørsmål, men vi kan i det aller minste slå fast at det er ganske vanlig at noen forblir i et parforhold preget av mental og fysisk mishandling, så det er “noe” der. Folk kan bli ganske reduserte – hjernevasket – hvis de opplever daglig terror over langen.

Siden har vi ymse slags tvangsforstyrrelser og paranoide vrangforestillinger. Dette kan noen ganger innebære “de facto” selvskading ved at man for eksempel ikke oppsøker kompetent legehjelp på at tidlig stadium av symptombildet ved alvorlig sykdom. Kreft og denslags. Andre ganger kan det handle om at man ikke ønsker å bli vaksinert, som vi ser har blitt normalisert i noen grad under den stadig pågående covid-pandemien. Uansett hvordan man rasjonaliserer dette, å nekte å ta imot vaksinen er selvskading. Det er ikke “greit” fordi det handler om et psykiatrisk problem som kan manifestere seg i alvorlig fysisk sykdom hvis de er uheldige, men det er ikke straffbart heller. Forholdet blir imidlertid et annet når de jobber aktivt for å forhindre at andre skal la seg vaksinere, altså når de saboterer programmet. Da snakker vi i realiteten om “medvirkning til uaktsomt drap” når og hvis det kan bevises at noen døde av covid-sykdom fordi de hadde blitt overtalt til å ikke la seg vaksinere. Spredning av propaganda er ikke harmløst. Man nærmer seg mentaliteten til den tidligere nevnte “dødsengelen”.

I utgangspunktet er det bare dumt. Jeg har sett noen bloggere her på plattformen som agiterer mot covidvaksiner og det er ikke akkurat de skarpeste knivene i skuffen. Sinnsforvirringen er åpenbar. Det samme er den onde hensikten. I fantasien sin er de særlig godt informerte om “farlige fakta” som konspirasjonen ikke ønsker at folk skal vite om og det ene med det andre. De føler åpenbart noen slags misjoneringsiver. De vil at flere skal la være å vaksinere seg. Eller ihvertfall ikke ta noen oppfriskningsdose. De sier at det er farlig. De sier det ut fra godheten i sine hjerter, fordi de ønsker å hjelpe. De vil at alle skal se og forstå det de ser og forstår. Kort sagt, de er idioter, men de er også onde mennesker som bevisst jobber for å få andre til å bli selvskadere. Ikke hør på dem. Ikke hør på meg. Snakk med fastlegen din istedet.

 

Bruker ikke "sosiale media". Har ingen interesse for "sosiale media".
Posts created 1104

2 thoughts on “Varg i virringa

  1. Har sagt det til deg til deg deg før, gjentar det. Du skriver så mye bra og viktig. Du kler av konspirasjonsfolket her på blogg. Bloggere med tvangsforstyrrelser og paranoide vrangforestillinger. Det er livsfarlige folk, Det kan være at det er noen i fan gruppen som tror seriøst tror på dem. Derfor er det viktig at dine ord når ut til så mange så mulig her i blogguniverset. Vet at du har sakt at du ikke er så opptatt av lesertall. Men… her en dag var du pika meg ute av topp 100 lista. Og vaker ofte like over sperregrensa. Derfor ber jeg deg om at når du kommenterer hos andre bloggere, la nye lesere få trykke på nicknavnet ditt g bli geleidet rett inn på din viktige blogg. En viktig sak for menneskeheten.

    1. Du sier det samme, jeg sier det samme, verden går videre. Seriøst, jeg opplever ikke meg selv som verken viktig eller interessant. Jeg er ALT for gammel til å tro at mennesker styres av fornuften, det er følelser for alle penga. Alt som skjer her er at jeg skriver slik jeg liker å skrive, for min egen underholdnings skyld, fordi dette er noe som passer å drive med akkurat nå, men en vakker dag kommer jeg plutselig til å forsvinne. Viktig for menneskeheten? Jeg bryr meg ikke om sånne ting. Jeg lever i geologisk tid.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top