Pussig nok ble det brått vinter

Ikke vet jeg hvorfor det overrasker folk at vi får snø ved denne tiden av året. Men der står de altså bom fast i trafikken (eller ligger i grøfta) og klager på at naturen går sin normale gang. Riktignok er det “tidlig” å få mye snø sent i oktober, men det er ikke sensasjonelt. Ikke desto mindre fylles det østlandske veinett opp av bilister med sommerdekk, for ikke å snakke om utenlandske vogntog som er “dårlig skodd” og uvant med forholdene. Optimist må man jo være. Hva skjer siden? Det normale. Det danner seg en stillestående kø som Røde Kors og Folkehjelpen må rykke ut for å ta seg av, slik at idiotene ikke kreperer der de sitter og hutrer. Hvorfor må de ut og kjøre bil når været er så dårlig? Det lurer de sikkert på selv også så snart fremdriften deres blir hindret og de blir stående der og vente, ofte i timesvis. Fjellvett på flatmark er å ikke legge ut på tur hvis du ikke er rimelig sikker på å komme frem dit du skal.

Værfenomenet el niño – “gutten” – dominerer verdens væravvikling denne vinteren, hvilket om jeg har forstått det riktig betyr relativt milde temperaturer men mye snø. Vi får se som jeg sier til kjæresten min, på spansk. Veremos. Man skal jo ganske høyt opp i Andesfjellene før man finner snø i Colombia. Hun synes det er eksotisk og spennende med de norske sesongene, mens jeg har i grunnen fått nok av hele jævelskapet. Kulda gjør at jeg får giktsmerter i kroppen og snømåking er en lite sjarmerende aktivitet. Værvarselet antyder at det vil komme omtrent en halvmeter snø her lokalt i løpet av de kommende dagene før det roer seg om en ukes tid. Veremos. Jeg skal uansett ut for å proviantere så snart dagslyset kommer. Ennå er det bare “litt” snø her og det skal ikke komme særlig mye mer før i morgen. Ikke faen om jeg skal verken i butikken eller noe annet sted i løpet av uka, eller før situasjonen er under kontroll, det vil si at brøytemannskapene har våknet opp fra sommerdvalen sin og tatt tak i situasjonen. De trenger sikkert noen dager på å områ seg. Det eneste fornuftige jeg kan gjøre er å vente. Veden er jo i hus og utendørsarealene mine er vinterklarert. God jul liksom, selv om det bare er Halloween.

 

 

 

Bruker ikke "sosiale media". Har ingen interesse for "sosiale media".
Posts created 1013

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top